18 April 2012

Selangor hantar 50,000 ke Bersih 3.0

26 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 18 April: PAS Selangor hari ini menyokong penuh himpunan 'Duduk Bantah' Bersih 3.0 pada 28 April nanti dan akan menghantar 50,000 peserta.

Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor, Dr Ab Rani Osman menjelaskan PAS Selangor telah menerima arahan daripada PAS Pusat agar menggerakkan 50,000 ahli dan penyokong PAS dari Negeri Selangor untuk menyertai himpunan tersebut.

"Seperti mana yang diarahkan oleh PAS Pusat, kita akan menggerakkan 50,000 ahli dan penyokong untuk sertai himpunan Bersih pada 28 April nanti.

"PAS Selangor akan menggerakkan sekurang-kurangnya 2,500 ahli dan penyokong dari setiap PAS Kawasan yang mana terdapat 22 PAS Kawasan di seluruh Negeri Selangor," jelasnya pada sidang media di Shah Alam.

Tambahnya lagi, sebagai usaha memobilisasi ahli dan penyokong, beberapa program pelancaran mobilisasi himpunan Bersih 3.0 juga akan diadakan di beberapa kawasan.

"Antara program yang akan diadakan adalah PAS Kawasan Gombak pada 18 April, PAS Kawasan Sabak Bernam 23 April dan PAS Kawasan Kuala Langat pula pada 25 April.

"Dalam pada itu PAS Pusat juga telah mengarahkan PAS Negeri Selangor untuk menyediakan petugas-petugas Unit Amal pada hari himpunan tersebut," sambungnya lagi.

Menurutnya lagi, usaha-usaha untuk memobilisasi 50,000 ahli dan penyokong PAS dari seluruh Selangor akan diketui oleh Mohd Sany Hamzan selaku Pengerusi Lajnah Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi PAS.

Sementara itu, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad memberitahu agar ahli dan penyokong PAS hadir dengan tangan kosong tanpa apa-apa senjata kerana himpunan ini adalah aman.

"Himpunan ini dilakukan secara aman dan kepada mereka yang hadir jangan sesekali membawa apa-apa senjata.

"Rakyat yang hadir himpunan ini adalah untuk menzahirkan agar pilihanraya perlu dijalankan secara adil dan telus," katanya.

Tambah Khalid lagi, apa yang dilakukan ini bukannya untuk mengecam sesiapa pun walaupun Perlembagaan Persekutuan termasuk Institusi Di Raja.

"Apa yang kita minta ini bukannya bermaksud untuk mengecam sesiapa termasuk intitusi di raja, Pakatan Rakyat akan memelihara kesemuanya malah mendokong Perlembagaan Persekutuan.

"Yang kita tuntut pilihanraya bersih dan adil adalah ingin memastikan Umno-Barisan Nasional tidak lagi memerintah negara ini, kita tahu pilihanraya yang kotor hanyalah bertujuan untuk memastikan kemenangan mereka sahaja," sambung beliau lagi.

Kerajaan Selangor jumpa SPR

Dalam pada itu, Kerajaan Negeri Selangor akan mengadakan pertemuan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada 19 April nanti bagi membincangkan perkara-perkara berkaitan dengan daftar pemilih.

Pertemuan itu akan disertai exco-exco kerajaan negeri termasuk Menteri Besar dan juga Speaker Dewan Negeri Selangor.

Harakah Daily

Tiada ulasan: