23 Mei 2012

Hilang dalam tempoh 24 jam

2 Rejab 1433H. [MOD] -

JERTIH - Dua kenderaan pacuan empat roda (4X4) dilaporkan hilang dalam tempoh 24 jam di sekitar Bandar Jertih, di sini, dipercayai dicuri dalam dua kejadian berasingan, malam semalam.

Kenderaan berkenaan adalah Mitsubishi Pajero milik Pejabat Daerah Besat (PDB) yang dilaporkan dicuri dibengkel di Cabang Tiga, Jertih manakala sebuah Suzuki Jimny, milik seorang ahli perniagaan yang diletakkan di depan di depan kedai di gudang lama Jertih turut dilarikan awal pagi semalam.

Pemilik bengkel di Simpang Tiga Jertih, Riduan Mokhtar, 47, berkata, kehilangan kenderaan jenis Pajero itu disedarinya ketika ingin membuka bengkelnya kira-kira jam 9 pagi semalam.

Menurutnya, kenderaan milik PDB itu telah siap dibaik pulih dan sepatutnya akan diambil oleh kakitangan terbabit semalam, tetapi malangnya telah dicuri lebih awal.

“Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di bengkel saya menunjukkan kenderaan tersebut dicuri sekitar jam 6.23 pagi. Seorang lelaki dilihat dengan mudah membuka pintu Pajero itu dan menghidupkan enjin sebelum melarikan ke arah Kampung Raja.

“Suspek mengambil masa kira-kira 30 saat sahaja untuk melarikan kereta itu, manakala pada masa sama terdapat sebuah kereta dipercayai dipandu oleh rakan suspek berada di luar bengkel,” katanya.

Riduan yang mengusahakan bengkel membaiki pulih kenderaan jabatan kerajaan, swasta dan persendirian kemudiannya membuat laporan polis di Balai Polis Jertih.

Katanya, kejadian itu pertama kali berlaku kerana sebelum ini, hanya membabitkan kecurian besi dan alat ganti kenderaan.

Sementara itu Ketua Polis Daerah, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kehilangan itu dan pihaknya sedang menjalankan siasatan lanjut untuk mengesan suspek dan kenderaan terbabit.

Beliau turut menasihatkan pemilik kenderaan memastikan kenderaan dipasang kunci tambahan bagi mengelak atau menyukarkan ia dicuri.

Sinar Harian

Tiada ulasan: