22 Mei 2012

Selamatkan Terengganu dari kontraktor kroni

1 Rejab 1433H. [MOD] -

Projek pembinaan Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Fasa 2 yang dijangka menghubungkan negeri Terengganu dengan pantai Barat semenanjung kini menjadi isu besar yang amat membebankan seluruh rakyat negeri Terengganu.

Projek yang pada mulanya menelan kos RM3.7 billion ini masih tidak dapat digunakan sepenuhnya akibat berlakunya kelewatan yang ketara dari tarikh jangka siap iaitu pada akhir tahun 2010.

Pelbagai alasan telah dikemukakan oleh kerajaan negeri Terenggganu bagi memberi justifikasi kenapa berlakunya kelewatan dan kenaikan kos yang melambung dalam pembinaan lebuh raya ini.

Antara alasan yang dikemukakan adalah mendapan tanah, di samping kenaikan harga barang dan kecurian kabel elektrik.

Menteri Besar Terengganu Datuk Sri Ahmad Said pula kerap berulang-alik mengadakan lawatan kerja bagi meninjau projek LPT fasa 2 itu.

Dalam lawatan beliau baru-baru ini, Ahmad Said cuba meluahkan kekecewaannya dan kemarahannya terhadap Kementerian Kerja Raya kerana lewat membuka semula tender bagi menyiapkan membabitkan dua laluan yang masih terbengkalai.

Beliau berkata, kementerian sepatutnya membuka tender untuk melantik semula kontraktor yang lebih berwibawa bagi membolehkan dua pakej yang belum siap iaitu pakej 7 laluan Paka-Kemaman sejauh 13.7 kilometer dan pakej 4 laluan Stesen Mardi-Ibok sejauh 3.7 kilometer dilaksana secepat mungkin.

Kenapa Kementerian Kerjaraya yang mahu dipersalahkan dengan kelewatan LPT 2 ini? Apakah pegawai-pegawai yang terlibat di Kementerian Kerjaraya sahaja mahu 'dikambing-hitamkan’? Dan siapakah pula ’kontraktor yang berwibawa’ yang di maksudkan oleh Menteri Besar Terengganu itu?

Isunya bukannya Kementerian Kerjaraya dan pegawai-pegawai di Kementerian tidak boleh dipersalahkan dalam hal ini tetapi isunya adalah ’kontraktor kroni’ yang diberikan habuan dan dianugerahkan kontrak pakej lebuhraya LPT 2 ini sendiri. Anugerah pakej kontrak ditentukan oleh 'tangan politik’ pemimpin-pemimpin Umno/BN.

Pihak kerajaan juga terpaksa menanggung bebanan kerugian yang amat besar akibat angkara 'kontraktor kroni’ ini. Yang perlu didedahkan bukannya kelemahan dari pihak Kementerian Kerjaraya, tetapi siapa sebenarnya ’kontraktor kroni’ yang mengaut untung besar.

Di dalam sidang Dewan Undangan Negari baru-baru ini telah didedahkan sekurang-kurangnya ada 2 Adun dari Umno Terengganu terlibat secara langsung dalm projek LPT 2 ini.

Realitinya adalah dimana ada antara mereka yang dianugerahkan kontrak pakej LPT 2 ini sebenarnya bukan kontraktor, tetapi mereka hanyalah pemilik lesen yang berkepentingan dan rapat dengan pemimpin Umno.

Ada syarikat yang dianugerahkan kontrak adalah yang bertaraf ‘Kelas A+++ & Berwibawa’, tapi kerja-kerja mereka amat mengecewakan.

Mereka-mereka ini mendapat kontrak tetapi terus menyapu untung ‘atas angin’ dengan menjualkannya pula kepada orang tengah atau Broker dan selepas itu sering bertukar tangan dari satu Broker ke Broker yang lain.

Begitu juga dengan sikap ‘membela kroni’ dimana terdapat beberapa kontraktor yang sepatutnya disenarai hitamkan dari mendapat tender telah di’anugerahkan’ tender semula oleh pihak kerajaan.

Sebagai contohnya Pakej 8 LPT 2 yang bernilai RM80 juta, ia telah dianugerahkan kepada syarikat Arah Jitu sdn bhd. Kontrak syarikat ini telah dimansuh pada November 2009.

Namun kemudiannya ia telah ditender semula dan diberikan kembali kepada syarikat Arah Jitu dengan harga RM76 juta. Ia ternyata gagal namun ia tetap dianugerahkan semula kontrak tersebut.

Syarikat Arah Jitu sebagai kontraktor yang gagal untuk melaksanakan dua pakej; 8B dan 9B telah dipilih semula dengan harga yang jauh lebih tinggi dari harga asal.

Perlu dingat bahawa projek LPT 2 ini membabitkan kos asal iaitu RM3.7 bilion dan lebih 50 peratus dari kosnya adalah datang daripada ‘dana khas’ yang ditanggung oleh kerajaan negeri Terengganu sendiri.

Setiap kelewatan daripada jadual asal dijangka akan meningkatkan kos perbelanjaan kerajaan sekitar 15 peratus setiap tahun.
Kini kelewatannya telah hampir 2 tahun dan kos pembinaan lebuhraya ini telah meningkat kepada hampir RM 5 bilion.

Ya, rakyat Terengganu masih lagi menunggu siapnya lebuhraya ini. Lebih-lebih lagi menjelang musim perayaan seperti Hari Raya dan cuti sekolah.

Anak-anak perantau Terengganu dan keluarga mereka yang akan pulang ke kampong sudah pasti akan melalui lebuhraya ini. Mereka seboleh-bolehnya mahukan perjalanan yang selamat dan selesa.

Namun relitinya rakyat Terengganu bukan sahaja terpaksa menunggu siapnya lebuhraya ini tetapi juga terpaksa juga menanggung bebanan kos yang melambung tinggi ini.

Sementara itu ‘kontraktor kroni’ terus mengaut laba dan keuntungan yang berlipat ganda.

Tindakan ‘kontraktor kroni’ yang mengakibatkan kelewatan ketara projek LPT 2 ini adalah amat tidak bertanggungjawab.

Ia juga tidak selari dengan slogan kepimpinan Menteri Besar Terengganu, Dato' Sri Ahmad Said “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” dan “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan”. Yang terpaksa menanggung bebanan adalah rakyat marhaen di bawah.

Inilah realiti apabila kita berhadapan dengan kepimpinan yang bersikap tidak jujur dan tidak bertanggung jawab. Tidak ada pilihan melainkan rakyat negeri ‘penyu bertelur’ ini melakukan perubahan yang besar dalam PRU ke 13 ini. Ya, selamatkan Terengganu kita ini dari ‘kontraktor kroni’ untuk kebaikan rakyat.
-------------------------------------------------------------
Penulis adalah Penolong Setiausaha Agong PAS yang juga Adun Batu Burpk, Terengganu. Email: syedazmans@yahoo.co.uk

Harakah Daily

Tiada ulasan: