22 Mei 2012

Tangisan sesalan tiada makna

1 Rejab 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Hanya kerana permintaannya untuk mendapatkan wang RM10 tidak dilayan, seorang anak tergamak membakar kediaman keluarganya sehingga tinggal sehelai sepinggang dalam satu kejadian 14 Mei lalu, di Kampung Gong Kijang, di sini.

Akibatnya, Wan Nor Affendi Wan Mohammad, 22, dijatuhi hukuman penjara empat tahun oleh Mahkamah Majistret, di sini, semalam.

Hukuman dijatuhkan selepas Wan Nor Affendi mengaku bersalah melakukan di bawah Seksyen 435 Kanun Keseksaan kerana khianat dengan api atau benda letupan dengan niat menyebabkan kerosakan.

Anak sulung daripada tiga beradik itu mengaku dengan sengaja membakar rumah milik ayahnya Wan Mohammad Wan Sulaiman, 46, di sebuah rumah di hadapan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Tunggal, di sini, kira-kira jam 3 petang, 14 Mei lalu.

Terdahulu, Wan Nor Affendi dalam rayuannya dengan nada sebak memohon mahkamah meringankan hukuman ke atasnya atas alasan sudah menyesali perbuatannya itu, selain mendakwa perlu menjaga datuknya yang sudah uzur.

Bagaimanapun, tangisan sesalannya tidak bermakna lagi setelah Majistret Rozianti Mohamed Hanaphi menjatuhkan hukuman penjara empat tahun dengan alasan perbuatan tertuduh merupakan satu kesalahan jenayah yang serius.

Hukuman yang dijatuhkan diharap mampu memberi pengajaran kepada tertuduh dan juga masyarakat luar.

Pendakwaan dikendalikan pegawai pendakwa, Inspektor Miky Anak Dunstan Muda manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan seorang lelaki bertindak di luar batasan apabila tergamak membakar rumah keluarganya di Kampung Gong Kijang, di sini, selepas permintaannya untuk mendapatkan wang tidak dilayan bapanya.

Difahamkan, suspek membakar rumah berkenaan menggunakan minyak petrol yang baru dibeli sebaik mengambil RM10 daripada bekas wang simpanan hasil jualan minuman ringan keluarganya selepas gagal mendapatkan wang yang diminta.

Sebelum kejadian, suspek mengugut bapanya mahu membakar rumah jika tidak memberi wang kepadanya untuk membeli dadah jenis pil kuda.

Sinar Harian

Tiada ulasan: