07 Jun 2012

FGVH: Peneroka hanya 5.5%, syarikat asing 94.5%

17 Rejab 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA: Prospektus penyenaraian Felda Global Ventures Holding (FGV) dengan jelas menunjukkan bahawa pegangan peneroka dan kakitangan Felda di dalam syarikat tersebut hanyalah 5.5 peratus manakala 94.5 peratus sahan diperuntukkan kepada syarikat asing dan individu bukan bumiputra.

Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli (gambar), berkata ini menimbulkan persoalan penting status tanah-tanah kerana is kini dimiliki dan dikuasai oleh syarikat yang tidak dikuasai bumiputra, lalu bertentangan dengan undang-undang Tanah-tanah Rezab Melayu (TRM) yang mengekalkan hakmilik di tangan Melayu atau bumiputra.

"Pada 28 Mei yang lalu kita telah mendedahkan bagaimana Barisan Nasional (BN) telah memajakkan TRM yang dianggarkan seluas 105,382 ekar kepada FGV yang disenaraikan.

"Sehingga kini, PKR tidak tidak mendapat apa-apa jawapan dari Datuk Seri Najib Razak mahu pun Tan Sru Isa Samad berhubung perkara tersebut," jelasnya.

Rafizi turut memberitahu satu peruntukan penting di dalam perjanjian tersebut yang menjelaskan pegangan tanah di penempatan Felda seluruh negara dan mempunyai kesan besar kepada kebajikan peneroka Felda.

"Tanah sedia ada dirujuk sebagai 'existing lands' iaitu 343,484.46 hektar tanah Felda Plantations Sdn Bhd yang dipajakkan termasuklah Tanah-tanah Rezab Melayu.

"Tanah sedia ada tambahan atau 'additional existing lands' iaitu semua tanah-tanah tidak bergeran yang kini dimiliki oleh Felda dan ini merujuk kepada semua tanah lapang yang kini dimanfaatkan bagi tujuan kemasyarakatan di penempatan Felda seperti tapak kedau, padang, surau, jalan dan lain-lain," jelasnya.

Tambahnya lagi, Tanah akan datang 'future lands' iaitu semua tanah yang Felda bakal peroplehi di masa hadapan.

Pendedahan perjanjian ini mengesahkan dakwaan PKR selama ini bahawa semua tanah-tanah tidak bergeran di dalam penempatan Felda di seluruh negara telah pun dipajakkan ke sebuah syarikat yang dimiliki majoriti oleh pelabur swasta sedangkan tanah-tanah ini menjadi nadi aktiviti kemasyarakatan ekonomi warga Felda.

"Apakah jaminan Najib dan Isa bahawa tanah-tanah ini tidak dijual satu masa kelak, atau kegunaannya diubah dan tidak lagi mengutamakan kebajikan warga Felda.

"Apakah jaminan bahawa kedai-kedai runcit kecil yang didirikan di atas tanah-tanah tidak bergeran ini suatu hari nanti tidak akan dirobohkan oleh FGV," sambung beliau lagi.

Tegas Rafizi, pendedahan ini jelas membuktikan bahawa Najib dan Isa telah berbohong apabila mereka menyatakan tanah-tanah yang melibatkan warga Felda tidak dipajakkan dalam proses penyenaraian FGV.

Harakah Daily

Tiada ulasan: