13 Jun 2012

Keadaan mula tenang selepas kekecohan melampau

23 Rejab 1433H. [MOD] -

MAUNGDAW: Keadaan beransur pulih di sekitar bandar Maungdaw. Anggota tentera bersenjata kelihatan mengawal keadaan di sana sini.

(Keadaan huru-huru beberapa hari lalu)

Situasi ini secara tidak langsung menimbulkan sedikit rasa selamat di kalangan umat Islam di sini.

Sejak tiga hari yang lalu, aktiviti rampasan barangan secara sistematik atau bersahaja sedang rancak dilakukan.

Pada 9 Jun lalu, pihak polis, dibantu oleh Lun Htin dan Rakhines bertindak merompak semua kedai-kedai di sekitar Bandar Maungdaw, terutama sekali kedai-kedai umat Islam.

Antara yang terlibat ialah Kedai Noor Huda, Kedai Noor Bashar (Khin Maung), Kedai Fayaz, Kedai Rafique (Kyaw Htun Sein), Kedai Hafiz Anwar, 3 cawangan Kedai Salimullah dan sekitar 100 buah kedai lain lagi yang dipecah-masuk dan dicuri barangan jualannya.

Kebanyakan dari barangan tersebut telah dipindahkan ke bangunan-bangunan biara untuk disimpan bantuan catuan kepada pelarian-pelarian daripada Rakhine dan Natala.

Jika dilihat dengan mata kasar, rampasan ini adalah satu tindakan terancang dari golongan tempatan Rakhine.

Kini masyarakat Rakhine mempunyai bekalan makanan berlebihan dan juga keperluan lain manakala komuniti umat Islam pula mengalami kekurangan bekalan makanan dan ubat-ubatan.
Keadaan akan semakin meruncing jika tiada bantuan yang datang.

Tindakan rampasan tiada henti dan 11 orang daripada Rakhine ditemani anggota polis dan Lun Htin telah ke perkampungan Bhomu dan membakar 3 rumah umat Islam serta memusnahkan masjid.

Sebelum memulakan pembakaran, anggota polis dan Lun Htin telah memasuki rumah-rumah berkenaan dan mengarahkan penghuninya keluar dengan alasan mahu memeriksa rumah-rumah tersebut.

Pada masa yang sama mereka turut mengambil serta merampas barang-barang berharga.

Ketua rumah dibawa pergi kononnya untuk disoal-siasat. Anggota tentera cuba membantu memadamkan api namun gagal.

Rumah-rumah yang terlibat ialah milik Haji Shamsu, Saveed Hussein dan Noor Alam.

Dalam percubaan lain, puak Rakhine cuba memasuki sebuah rumah lain di Maung Ni untuk cubaan merampas makanan dan barang berharga, namun gagal apabila tindakan mereka berjaya dikesan oleh anggota tentera yang kemudiannya menangkap 6 ahli puak Rakhine tersebut untuk siasatan lanjut.

Ketika ditahan, terdapat beberapa senjata api dan botol-botol yang mengandungi petrol bersama mereka.

Keadaan huru-hara ini merupakan satu kelebihan pagi puak Rakhine kerana boleh dikatakan pihak pentadbiran dan berkuasa kebanyakannya terdiri daripada mereka yang beragama Buddha dan bangsa yang sama.

Hampir dalam semua keadaan, pihak berkuasa menyebelahi puak Rakhine.
Keadaan yang sama juga berlaku di sekitar Arakan, termasuklah Sittwe, Buthidoung, Rathedoung, Kyaukpru, Sandwe dan lain-lain.

Tiada sebab yang pasti dan agak mustahil bagi meminta bantuan daripada pihak berkuasa serta pasukan keselamatan bagi umat Islam di sini.

Sangat jelas keadaan di sini di mana umat Islam Rohingya menjadi mangsa dan dipinggirkan.

Satu konspirasi yang mengatakan mereka ini adalah pendatang dari Bangali telah disebarkan dan berbagai usaha untuk menghalau umat Islam dari bumi Arakan dilakukan.

Puak Rakhine sangat berhati-hati dalam memberikan hak kewarnegaraan kepada umat Islam di Myanmar, mahu pun kepada rakyat tempatan dan orang luar.

Keadaan ini bagaimanapun mungkin akan berubah dan kebarangkalian untuk umat Islam di Myanmar mendapatkan kerakyatan mungkin tiada lagi.

Kini umat Islam berharap agar pihak tentera dapat mengawal secara menyeluruh agar kegiatan rampasan dan rusuhan oleh pihak polis dan Lun Htin terkawal atau tamat sepenuhnya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: