19 Jun 2012

PRU13: Lakukan perubahan tanpa was-was

29 Rejab 1433H. [MOD] -

Berbagai-bagai analisis yang kita dengar berhubung dengan keputusan pilihanraya yang akan datang ini. Banyak pihak yang membuat analisis ini secara formal atau secara rambang berdasarkan kepada ‘mood’ yang berada di bawah ini. Saya tidak membuat apa-apa analisis secara formal tetapi saya tahu PR akan menawan mandat rakyat kali ini. Lain-lain perkataan ianya adalah pertukaran kerajaan dari BN kepada Pakatan Rakyat.

Pertukaran ini tidak boleh dianggap ganjil kerana mana-mana kerajaan akan bertukar akhirnya jika kita memilih demokrasi sebagai cara pentadbiran negara. Negara yang tidak demokratik pun mesti mengalami pertukaran kerajaan tetapi negara-negara seperti ini selalunya berhadapan dengan keadaan huru hara sebelum pertukaran itu dapat dilakukan.

Di negara-negara Arab demokrasi tidak wujud dan kebanyakan negara-negara rantau itu dikuasai oleh absolute monarchy yang autokratik. Tetapi dengan berlakunya Arab Spring baru-baru ini di beberapa buah negara rantau itu, terbukti yang kerajaan tetap bertukar walaupun cara mana sekali sesebuah negara itu diperintah. Memang ‘natural’ yang segala-galanya akan berubah dan tidak ada yang kekal. Perubahan merupakan fenomena yang tidak dapat kita elakkan dalam dunia ini.

Begitu juga di negara kita... perubahan itu nampaknya sudah tidak dapat dielakkan lagi. Kita tidak boleh menganggap yang apa yang berlaku di tempat dan negara lain tidak akan berlaku di negara kita. Bermacam-macam analisis sedang kita dengar di mana-mana. Ada yang mengatakan yang BN akan menang dalam PRU ini tetapi kemenangannya amat tipis, lebih tipis dari apa yang dicapai oleh Pak Lah pada tahun 2008 yang lalu.

Setengahnya pula mengatakan yang PR akan berjaya mendapat mandat dari rakyat dengan majoriti yang tipis. Walau apa pun pandangan banyak pihak lain saya tetap merasakan yang BN kali ini akan direhatkan oleh rakyat untuk mengambil masa memperbaiki 'penyakit-penyakit terminal' yang dihadapi oleh coalition itu setidak-tidaknya selama tempoh lima tahun.

Kali ini rakyat pula yang akan membetulkan segala kesilapan dan kesalahan kerajaan yang memerintah hari ini. Rakyat telah sedar yang jika mereka (rakyat) tidak melakukan sesuatu untuk kepentingan rakyat dan negara mereka (rakyat) khuatir yang negara kita akan mengalami apa yang dialami oleh banyak negara yang hancur lebur kerana kelalaian semua pihak untuk menjaga negara mereka dengan baik dan bertanggungjawab.

Rakyat mahu kembalikan negara back to basic. Rakyat mahukan mereka (rakyat) diberikan keamanan dan kesenangan berfikir. Rakyat mahukan tiada lagi kegiatan tidak bertanggungjawab pemerintah berlaku dengan sewenang-wenangnya di hadapan mata mereka kerana itu semua menyemakan pandangan dan kehidupan mereka. Rakyat yang sudah lama bersabar dengan tingkah dan laku UMNO Baru serta BN sejak hampir tiga dekad yang lalu sudah hilang kesabaran dan mereka telah membayangkan dengan jelas yang kali ini adalah giliran mereka untuk membetulkan keadaan buruk ini.

Rakyat tidak mahu lagi mereka dipecah dan diperintah oleh BN lagi. Mereka mahu bersatu tetapi bersatu di luar BN khususnya UMNO Baru. Rakyat sudah tidak lagi mahu mendengar hujah-hujah UMNO Baru untuk meminta rakyat mengekalkan mereka kerana mereka sudah jemu dengan hujah yang sama sejak puluhan yang lalu. Setiap kali pilihanraya sampai UMNO Baru selalu memainkan isu perkauman dan UMNO Baru merasakan jika ada perpecahan di antara kaum, itulah kesempatan bagi mereka (UMNO) Baru untuk mengambil kesempatan menyatukan rakyat khususnya orang Melayu untuk terus mendokong mereka tanpa had.

Sudah terbenam dalam benak pimpinan UMNO Baru yang orang Melayu khususnya boleh ditakut-takutkan dengan isu perkauman dan UMNO Baru tidak putus-putus mahu mengekalkan perasaan takut orang Melayu untuk menghadapi kehidupan masa depan tanpa UMNO Baru. Mereka diyakinkan yang there is no life after UMNO Baru. UMNO Barulah segala-galanya. UMNO Barulah yang berhak untuk menentukan baik buruk kehidupan orang Melayu dan UMNO Baru lah yang menjadi penentu selamat atau tidaknya kehidupan orang Melayu.

Kuasa politik yang dipegang oleh UMNO Baru dimanipulasi oleh pemimpin-pemimpin dan kroni-kroni pimpinan dan yang amat menyakitkan hati rakyat ramai ialah keputusan parti dan pimpinan ditentukan oleh ‘seekor dua’ kroni yang berada di sekeliling pucuk pimpinan negara. Sementara mengaut segala kekayaan negara, mereka memberikan cebisan kepada rakyat yang dibiarkan berada di dalam budaya menadah tangan memohon ikhsan dari pemimpin yang mereka (rakyat) berikan mandat itu.

Rakyat digula-gulakan dengan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak lima RM500, maka beraturlah rakyat ditengah panas terik mata hari untuk mendapatkan tempias dari kekayaan kroni-kroni ini. Dengan RM500 itu dapatlah rakyat membasahkan tekak untuk beberapa hari, tetapi oleh kerana kekeringan tekak rakyat sejak beberapa lama itu jumlah yang sejemput itu ibarat menyiram secawan air di padang pasir yang kering kontang sahaja.

Lepas ini pula akan dikeluarkan sedikit lagi bantuan BR1M ini dan ini sajalah caranya UMNO Baru untuk mempertahankan kuasa…beli, beli dan membeli sokongan. UMNO Baru sentiasa membeli perasaan rakyat, dan jiwa orang ramai. Bagi UMNO Baru pimpinan Najib ini cara yang paling mudah tanpa menggunakan pemikiran, ialah dengan membeli perasaan rakyat. Apabila duit yang sejemput itu rakyat dileterkan supaya menggunakan wang itu dengan berhemah dan berwasatiyah.

Dalam ramai-ramai manusia di negara ini adakah Najib orangnya yang betul untuk menasihatkan orang lain untuk berbelanja secara wasatiyah? Kalau Tok Guru Nik Aziz yang bercakap tentang wasatiyah ini, boleh juga diterima. Tetapi Najib yang telah membelanjakan wang rakyat untuk kegunaan beliau sendiri yang berjumlah berbillion-billion ringgit itu tidak layak untuk bercakap tentang berbelanja secara wasatiyah itu.

Bagi Najib kita semua mesti berbelanja secara wasatiyah tetapi beliau membelanjakan wang rakyat seperti wang ibu bapa beliau sahaja…tanpa malu dan silu. Beliau tidak sedar yang rakyat sedang memerhatikan tingkah beliau setiap waktu dam masa.

UMNO Baru sedar yang rakyat sudah jemu dengan kehadirannya sekarang. Dalam keadaan keadaan ini UMNO Baru dan pimpinan sudah hilang segala punca untuk meyakinkan rakyat sekali lagi. Apabila seorang pimpinan kehilangan punca maka segala tindakan mereka tidak akan lagi tepat dan betul. Seseorang yang dalam kegelisahan akan selalunya kehilangan punca dan hidayah.

Kalau pun mereka terjumpa dengan ‘formula’ yang baik, masa tidak mengizinkan lagi kerana untuk meyakinkan rakyat ia memakan masa yang panjang. Itu sebabnya kita membaca setiap hari, banyak kali pemimpin-pemimpin bercakap bercanggahan di antara satu dengan lain dan ini membuatkan rakyat bertambah keliru. Hidup dalam keadaan was-was adalah tegahan agama kita… bagaimanakah UMNO Baru untuk meminta rakyat ramai untuk menyokong mereka tanpa was-was sedangkan mereka sendiri dalam keadaan was-was terus-terusan.

Segala tindakan pimpinan adalah dalam keadaan was-was sentiasa dan itu jugalah yang membuatkan mereka (pimpinan) sentiasa ‘flip-flop’ dalam banyak keputusan penting yang mereka ambil.

“In actuality UMNO Baru leaders have lost all plots to manage the nation,” kata seorang pemimpin UMNO Baru itu sendiri dalam pertemuannya dengan saya baru-baru ini.

“Bro, I appreciate your courage and your intelligibility of thought by joining DAP,” katanya kepada saya serius. - http://aspanaliasnet.blogspot.com

Harakah Daily

Tiada ulasan: