02 Oktober 2012

Mahkamah Rusia haram video hina nabi

16 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


MOSCOW: Mahkamah Rusia membuka jalan bagi potensi penutupan You Tube, sebuah laman web perkongsian video dengan mengharamkan video hina Nabi Isnin lalu yang mencetuskan protes ganas di seluruh dunia Islam.

Mahkamah Tverskoy di Moscow memutuskan bahawa video yang dibuat di Amerika Syarikat dan menggambarkan Nabi Muhammad sebagai bodoh dan kasanova, adalah "ekstrem".

Pendakwaraya, Viktoria Maslova memberitahu mahkamah bahawa video tersebut "memburukkan agama Islam dan menyebabkan peningkatan sikap tidak bertoleransi terhadap agama di Rusia," lapor agensi berita Itar-Tass.

Di bawah undang-undang yang akan berkuat kuasa pada 1 November ini, laman-laman Internet yang kandungannya diharamkan di Rusia akan diletakkan di dalam suatu daftar, dan pembekal-pembekal internet akan menyekat akses kepada laman-laman tersebut.

Pemilik YouTube, Google Inc, berkata mereka akan menyekat akses filem kepada pengguna di Rusia sejurus selepas mereka menerima keputusan mahkamah itu, lapor agensi RIA.

Namun, Google tidak memberi sebarang komen apabila dihubungi Reuters.

Google telah menyekat video selama 13-minit itu di beberapa negara-negara Islam termasuk Mesir dan Libya, dua negara di mana konsulat Amerika Syarikat telah diserang oleh penunjuk perasaan.

Menteri Komunikasi, Nikolai Nikiforov, antara yang menentang undang-undang baru itu, berkata bulan lepas bahawa video hina Nabi boleh digunakan sebagai alasan untuk menutup YouTube.

Sentimen keagamaan telah menjadi subjek perbahasan sejak demonstrasi anti-Kremlin oleh kumpulan punk, Pussy Riot di gereja utama di Moscow yang menyebabkan kemarahan Gereja Ortodoks Rusia yang mempunyai kuasa politik.

Tiga ahli kumpulan tersebut menerima hukuman penjara dua tahun untuk 'keganasan berdasarkan kebencian agama'.

Mereka berkata mereka sebenarnya dihukum kerana secara terbuka mengkritik Presiden Vladimir Putin.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: