20 Disember 2011

82 kali derma darah

24 Muharram 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU- Keikhlasan hati yang menderma darah sebanyak 82 kali sehingga hari ini untuk menambah tabung darah menjadikan Abu Bakar Ahmad, 58, cukup dikenali dalam kalangan warga Hospital Lati Pasir Mas.

Menceritakan pengalaman pertama menderma darah sejak usia 20-an, dia berkata, sebelum ini, dia sering mengalami masalah kepala sakit dan pening, namun setelah menderma darah, masalah berkenaan dapat diatasi.

“Biasanya saya sakit kepala dalam tempoh yang agak lama, namun setelah menderma, saya rasa lega, hilang sakit di kepala dan selepas itu saya memang menjadi penderma tiga bulan sekali di Hospital Lati.

“Memang saya akui sangat gerun untuk menderma sebab ketika itu saya takut jarum, namun setelah menderma, rupa-rupanya ia tidak sakit dan apa yang penting perlu ikhlas untuk membantu nyawa pesakit lain,” katanya semasa ditemui pada Majlis Penghargaan Penderma
Darah Peringkat Negeri Kelantan 2011, di Dewan Jubli Perak, Panji, di sini.

Dalam majlis berkenaan, beliau adalah antara 300 penerima diberikan sijil penghargaan dan hadiah sagu hati sebagai usaha menjadi penderma darah tetap di hospital.

Abu Bakar berkata, sebelum menjadi penderma tetap, dia pernah berubat dengan pelbagai kaedah untuk mengatasi masalah sakit kepala yang dialaminya, namun semuanya tidak menjadi.

Menurutnya, usaha menderma darah dijalankannya setelah doktor memberitahu mengenai kepekatan darahnya dan menasihatkan supaya menderma darah untuk kaedah pencairan darah dalam badan.

“Setelah setahun menderma darah, saya dapati sakit kepala saya sudah dapat diatasi dan saya akan menderma selagi menepati ciri-ciri untuk menderma darah,” katanya yang tinggal bujang di Kampung Tasik Berangan, Pasir Mas.

Katanya, mereka yang masih muda dan cukup syarat seperti berat badan mencukupi perlu tampil sebagai penderma darah bagi membantu pesakit yang amat memerlukan terutama mangsa kemalangan, ibu bersalin yang kehilangan darah dan pesakit kronik yang lain.

Sinar Harian

Tiada ulasan: