20 Mac 2012

Nyaris maut diserang anjing

27 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

BUKIT MERTAJAM – Seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun nyaris maut apabila diserang anjing peliharaan jiran yang terlepas dari kurungan, dalam kejadian lewat petang kelmarin.

Dhiya Qairina Muhammad Nur Akmal, 7, diserang ketika bermain basikal di depan rumahnya, di Lorong Perda Timur 9, Bandar Perda, sekitar 6.45 petang.

Bapa mangsa, Muhammad Nur Akmal Abdul Latif, 47, berkata, ketika kejadian dia sedang membaiki kereta di halaman rumah, sementara isterinya, Radziah Mohd Adas, 46, mengangkut barang rumah yang baru dibeli dari kereta sebelum terdengar jeritan anaknya.

“Saya dengar jeritan anak, lalu segera mendapatkannya. Saya terkejut terlihat seekor anjing yang sangat besar sedang mencakar belakang anak saya yang terbaring di jalan. Saya jerit minta tolong, tapi, tiada sesiapa ketika itu. Saya cuba halau anjing itu namun tidak diendahkannya, sebaliknya terus menyerang anak saya sebelum saya me-ngangkat basikal ditunggangi anak sebelum itu untuk menghentak haiwan itu dan selepas itu barulah ia lepaskan anak saya dan berlari ke arah lain,” katanya ketika ditemui di KPJ Penang Specialist Hospital, di sini, semalam.

Muhammad Nur Akmal yang bekerja sebagai jurutera berkata, dia segera membawa anak bongsu dari empat be-radik itu ke hospital berikutan kecederaan serius di belakang dan punggung anaknya itu.

Menurutnya, pemilik anjing yang juga jirannya berusia lingkungan 40-an itu ada berjumpanya selepas itu dan meminta maaf insiden berlaku.

Pemilik haiwan itu katanya, turut mendakwa tidak sedar anjing peliharaannya terlepas kurungan dan keluar melalui belakang rumah, terletak kira-kira 100 meter dari rumahnya, selepas kunci kurungan dikatakan rosak.

Difahamkan, ia merupakan kali pertama anjing itu terlepas dari kurungan.

Berikutan kejadian, Dhiya Qairina terpaksa ditahan di wad dan menjalani rawatan bagi mengelakkan terkena sebarang jangkitan kuman.

Laporan polis juga dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), 11.13 malam hari yang sama.

Muhammad Nur Akmal berkata, dia kini sedang berbincang dengan peguam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pemilik anjing itu sebagai pengajaran mengelakkan perkara sama pada orang lain.

“Bukan sahaja anak saya yang trauma, tetapi, saya juga kerana asyik terbayangkan anjing besar itu hingga tidur malam pun tak lena. Anjing itu sangat agresif dan jika saya terlewat, sudah tentu perkara lebih buruk boleh berlaku,” katanya yang sudah tiga tahun menetap di taman perumahan tersebut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah SPT, Asisten Komisioner Azman Ab Lah mengesahkan menerima laporan kejadian.

Menurutnya, kertas siasa-tan telah dibuka untuk menyiasat insiden itu.

“Anggota kami ke rumah pemilik anjing itu pagi tadi (semalam), dan siasatan masih dijalankan mengenal pasti jenis anjing menyerang kanak-kanak terbabit,” katanya.

Beliau berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 289 Kanun Keseksaan kerana kecuaian berkenaan haiwan hingga mendatangkan kecederaan.

Sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga enam bulan atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

Sinar Harian

Tiada ulasan: