23 April 2012

Bekas tentera tidak mampu bayar baki hutang

1 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

MENTAKAB - Seorang bekas tentera merayu pihak berkenaan membenarkannya membayar hutang pembelian rumah yang kini berjumlah RM52,534.14 secara ansuran kerana tidak mampu membuat pembayaran sekali gus seperti diminta.

Rosely Salleh, 57, berkata, tambahan pula dia kini bekerja sebagai pengawal keselamatan dengan gaji hanya RM900 sebulan.

“Saya berkhidmat sebagai tentera selama 10 tahun, tetapi tiada pencen kerana berhenti awal. Dalam hal ini, saya merayu kerajaan membantu saya dan prihatin mengenai nasib kami sekeluarga.

“Ketika berkhidmat sebagai tentera, saya sanggup berkorban nyawa demi mempertahankan tanah air. Sehubungan itu, saya harap kerajaan dapat membantu kerana saya benar-benar tidak mampu membayar jumlah tersebut,” katanya kepada Sinar Harian.

Rosely berkata, dia juga bimbang jika mereka sekeluarga dipaksa keluar sekiranya tidak membayar jumlah dikehendaki.

Tambahan pula katanya, mereka tidak tahu ke mana tempat perlu dituju kerana tiada tempat tinggal lain.

“Rumah ini saya beli pada 1992. Ketika itu, rumah ini berharga RM26,889. Namun pada 2002, sampai surat meminta saya membayar sebanyak RM35,703.87 sebelum meningkat kepada RM52,534.14.

“Dengan pendapatan sebagai pengawal keselamatan, saya perlu menyara tujuh anak. Isteri, Hasiah Osman, 58, pula tidak bekerja di samping menghidap darah tinggi serta gastrik,” katanya.

Rosely merayu bantuan orang ramai untuk meringankan beban mereka sekeluarga dengan memberi sumbangan ke akaun Ambank 101-002-005884-6 atau Maybank milik Hasiah, 156020320683.

Sinar Harian

Tiada ulasan: