23 April 2012

Kontraktor papan iklan maut terjatuh tangga

1 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KANGAR – Seorang kontraktor papan iklan maut akibat terjatuh setinggi kira-kira 10 meter ketika menurunkan papan iklan di sebuah premis perniagaan di Jalan Pengkalan Asam, di sini, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 8 pagi itu, mangsa, Lim Teik Hock , 48, bersama dua lagi rakannya sedang menurunkan papan iklan terbabit, namun disebabkan keadaan papan tanda yang berat menyebabkan kedudukan Teik Hock tidak stabil dan terjatuh dari tangga yang dinaikinya.

Rakanya, Anuar Awang, 53, berkata, ketika itu, dia dan seorang lagi rakanya berada di sebelah kiri dan mangsa seorang diri berada di sebelah kanan papan tanda terbabit, namun ketika mereka sedang menurunkan papan tanda itu, Teik Hock hilang kawalan dan terjatuh.

“Pagi ini kami menurunkan dua keping papan tanda, papan tanda yang pertama sudah berjaya diturunkan, semasa menurunkan papan tanda kedua inilah kedudukan Teik Hock tidak stabil dan terjatuh dari tangga.

“Dia (Teik Hock) terjatuh dengan mukanya tersembam ke tar, tidak sangka kemalangan ini menyebabkan dia mengalami kecederaan parah dan meninggal,” katanya ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Tunku Fauziah (HTF), semalam.

Sementara itu, adik mangsa, Lim Hock Soon, 46, berkata, sebelum ini dia pernah meminta abang sulungnya itu berhenti daripada melakukan pekerjaan yang berbahaya itu, namun tidak diendahkan mangsa.

Hock Soon berkata, dia tidak menyangka permintaan supaya abangnya itu bersara daripada melakukan pekerjaan itu berakhir apabila dia dimaklumkan rakanya bahawa Teik Hock terlibat dalam kemalangan ketika menurunkan papan tanda.

Katanya, dia dimaklumkan doktor bahawa ketika kemalangan itu berlaku, terdapat darah yang berkumpul di kerongkongnya.

“Sebelum ini, saya pernah memberi cadangan kepadanya untuk berhenti daripada melakukan pekerjaan itu dan bekerja dengan saya, namun disebabkan minatnya dalam bidang itu, dia tidak mengendahkan kata-kata saya.

“Dia juga tidak memaklumkan kepada saya bahawa dia akan pergi bekerja pada hari ini (semalam), sedangkan sepatutnya dia mula bekerja pada minggu hadapan, tidak sangka dia akan pergi meninggalkan kami selama-lamanya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin ketika dihubungi mengesahkan kemalangan berkenaan dan mengklasifikasikan kejadian itu sebagai mati mengejut.

Sinar Harian

Tiada ulasan: