23 April 2012

Remaja dakwa dicucuh rokok, seterika panas

1 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KULIM - Seorang remaja perempuan berusia 19 tahun berasal dari Bandung Indonesia membuat laporan polis di Balai Polis Kulim kira-kira jam sembilan malam kelmarin setelah mendakwa didera oleh majikannya sejak beberapa bulan lalu.

Mangsa yang bekerja sebagai pembantu rumah hanya mahu dikenali sebagai Ayu berkata, dia datang ke negara ini sejak lima bulan lalu.

Menurutnya, sebelum ini dia dijanjikan bekerja di sektor industri, bagaimanapun terpaksa menjadi pembantu rumah apabila tiba di sini.

“Sepanjang bekerja di rumah majikan, aku sering dimarahi olehnya. Lebih menyedihkan apabila badan aku turut dicederakan. Kerana tidak tahan dengan sikapnya, aku telah melarikan diri sebelum membuat lapo-ran polis.

“Aku datang ke Malaysia untuk bekerja dan mendapatkan wang, tetapi sebaliknya berlaku. Dari mula aku bekerja sehinggalah hari aku meninggalkan majikan aku, aku terus diseksa,” katanya yang ditemui di luar Balai Polis Kulim.

Ayu mendakwa, majikannya turut bertindak mencucuh puntung rokok ke muka dan badannya, selain turut mencederakannya dengan menggunakan seterika panas.

Menurutnya, dia pernah memberitahu majikannya sekiranya perbuatan mereka tidak berubah, dia akan melarikan diri, sebaliknya dirinya pula diugut.

“Suami majikan mengugut aku supaya jangan balik lagi ke rumah sekiranya aku melarikan diri dari rumah mereka. Jika ejen menghantar aku balik ke rumah mereka, pasangan suami isteri itu akan bunuh aku,” katanya.

Menurutnya dia akan menunggu wakil kedutaan Indonesia datang ke balai polis untuk menghantarnya balik ke Indonesia.

“Aku terpaksa berhutang hampir RM10,000 untuk datang bekerja di sini. Sebaliknya aku terpaksa menanggung kerugian kerana tidak dapat bekerja,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: