09 April 2012

Simpang ragut lebih 10 nyawa

17 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

BUKIT MERTAJAM – Masalah simpang maut di Taman Markisah, di sini, masih belum mendapat perhatian meskipun aduan mengenainya pernah disiarkan dua tahun lalu.

Simpang yang pernah meragut lebih 10 nyawa sejak Jun tahun lalu itu dilihat tidak diambil peduli, malah, Ahli Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) yang dimaklumkan mengenai perkara pernah memberitahu pembinaan lampu isyarat di situ akan dipertimbangkan.

Namun, selepas hampir dua tahun, masalah itu tidak juga berakhir. Simpang bahaya itu nampaknya akan terus memburu mangsa jika tindakan segera tidak diambil untuk mengatasinya.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, lalu lintas sentiasa sibuk di jalan yang menjadi laluan utama pelbagai kenderaan, terutama kenderaan berat untuk berulang alik ke kawasan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) Bukit Minyak, Permatang Tinggi, Bukit Mertajam, Perai, Ipoh dan beberapa kawasan lain.

Keadaan bertambah buruk pada waktu puncak, iaitu pagi dan petang menyebabkan kenderaan sukar untuk keluar masuk ke simpang Taman Markisah.

Hal itulah yang selalu menjadi penyumbang utama kemalangan maut di situ.

Penduduk yang ingin melintas pula sering merasakan nyawa mereka bagai di hujung tanduk setiap kali hendak keluar dari simpang berkenaan.

Yang berisiko tinggi adalah penunggang motosikal kerana mereka tidak mempunyai perlindungan jika dirempuh kenderaan.

Difahamkan, kemalangan memang sudah menjadi rutin di persimpangan itu hinggakan ada yang terpaksa berdoa supaya tiada insiden buruk berlaku ketika hendak melintas.

Penduduk yang enggan dikenali ketika ditemui berkata, mereka mahukan lampu isyarat seperti mana persimpangan di Taman Perwira.

Dengan adanya lampu isyarat itu, sedikit sebanyak dapat memberikan perlindungan keselamatan kepada mereka setiap kali melintas.

Penduduk berharap pihak berkenaan dapat mengkaji semula keadaan jalan di situ dan memberi pertimbangan dengan segera memasang lampu isyarat bukan sahaja demi kelancaran trafik, tetapi mengurangkan risiko berlakunya kemalangan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: