30 Mei 2012

Najib dicabar jelaskan hutang sebenar negara

9 Rejab 1433H. [MOD] -

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan akan memastikan had hutang Malaysia tidak melebihi 55 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), sebagai strategi pengurusan berhemat dalam mengurus kewangan negara.

“Tahun lepas, defisit fiskal berada pada kedudukan 4.8 peratus KDNK berbanding 5.0 peratus,” kata Najib yang juga Menteri Kewangan dalam ucapan dasar pada persidangan “Invest Malaysia 2012″ di sini hari ini.

Kerajaan juga mengambil langkah mengurangkan defisit fiskal, selari dengan komitmen untuk memastikan pertumbuhan, katanya.

Saya kira sudah acapkali PM mambuat kenyataan saperti ini. Kali ini saya ingin bukan sahaja bertanya tetapi mencabar PM yang juga menteri kewangan ini...Berapakah hutang negara yang sbenarnya kalau ia belum lagi mencecah 55% KNDK?

Di parlimen soalan saya tentang hutang kerajaan Pusat dijelaskan adalah RM456.1 bilion atau 53.5% KDNK. Namun hutang yang dijamin oleh Kerajaan Pusat yang dipinjam oleh 2 badan berkanun dan 26 syarikat kaitan kerajaan (GLCs) ialah pada paras RM116.76 bilion pada hujung Disember 2011.

Kesemua hutang ini akan menjadi hutang Kerajaan Pusat seandainya mereka gagal membayar pinjaman yang dibuat. Kesemua ini menjadi "Contingent Liability" atau Hutang Kerajaan Pusat juga seandainya peminjam gagal bayar hutang mereka.

Saya cabar PM nyatakan sekarang berapa banyak hutang-hutang ini yang telah menjadi hutang kerajaan Pusat sebab tak dibayar peminjamnya termasuk hutang oleh Syarikat Perumahan Nasional Berhad (RM9.1bilion),PTPTN (RM19.1bilion), termasuk yang dipinjam oleh MAS,1-MD, Sime Darby dan sebagainya?

Sementara itu, berapakah bayaran yang dibuat oleh kerajaan Pusat kepada pemegang bon dalam kes skandal PKFZ yang katakan telah dibayar RM3 bilion dan RM700 juta bakal dibayar pada bulan Jun ini dan bayaran bon kepada pemegang konsesi air di Selangor sebanyak RM6.4 bilion.

Dalam pada itu,kerajaan dingatkan supaya jangan terlalu 'reckless' atau 'tak pruden' dalam pelaburan mega-besar seperti infrastruktur termasuk MRT, Speed Bullet) train, lebuhraya. Memang besar itu baik untuk pertumbuhan, kalau MRT menelan RM70 bilion akhirnya, itu sahaja sudah hampir 10% dari KDNK negara.

Tetapi dari aspek hutang, projek yang pertama diwar-warkan sebagai projek "Pelaburan Swasta" atau "Private Investment" ternyata hari ini adalah dibiayai oleh Kerajaan. Begitu juga yang lain bila awal-awal disebut semuanya macam pelaburan swasta tetapi akhirnya ditanggung segalanya oleh kerajaan.

Ini menipu namanya! Bahkan projek-projek yang dalam kaedah PFI atau "Private-Financial Inisiative" pun kerap kali akhirnya ditanggung oleh kerajaan. Ia menjadi sebahagian dari hutang kerajaan Pusat. Itu yang terjadi dalam kes MAS yangkerajaan telah menyuntik RM3 bilion dalam 3 suntikan. Begitu juga Sime-Darby dan sebagainya.

Ini pengurusan "curang" kerajaan Najib-BN. Asalnya tak ada dalam Belanjaawan dan tidak dikira sebagai Defsit Fiskal apabila dibentangkan tetapi pada akhirnya menjadi sebahagian dari defisit fiskal. Maka yang dikatakan Najib bahawa penurunan defisit fiskal itu sekali lagi dari 5% ke 4.8% juga satu adalah satu 'pembohongan'.

Persoalan hutang juga berkait dengan pendapatan atau 'revenue'. Tetapi apabila bercakap tentang pendapatan, Najib-BN akan terus bercakap tentang 'subsidi' kepada rakyat. Itu yang hendak dikurangkan bagi meningkatkan pendapatan. Polisi pro-kroni dan 'neo-liberal' Najib sebenar gagal mendedahkan berapa 'subsidi' dalam semua bentuk yang diberikan kepada pihak 'industri' atau lebih tepat lagi kroni.

Contoh siapa yang mendapat 'subsidi' terbesar dalam beras, gula atau utiliti seperti tenaga (elektrik)? Rakyat atau Industri?

Berapa banyakkah yang diberikan kepada 'pengecualian cukai' (tax break) kepada pengilang dan juga 'pengekspot'.

Berapakah banyak cukai yang diberikan kepada industri pembuatan dan berapa tahun.Yang nyata seperti Lynas dan banyak kilang-kilang lain?

Kesemua ini pendapatan untuk negara. Tapi yang pasti rakyat bakal dikenakan GST ketika Najib-BN menang besar nanti konon kerana menjana pendapatan baru atau 'revenue base' baru.

Maka perkara hutang dan pendapatan adalah serius dan Najib hanya bercakap untuk manis mulut sahaja dalam Invest Malaysia 2012 dua hari lalu.

Harakah Daily

Tiada ulasan: