30 Mei 2012

Wanita dituduh tipu barang kemas, wang

9 Rejab 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU - Seorang penganggur wanita dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan menipu barang kemas dan wang tunai berjumlah RM17,000, milik seorang pesara guru, Oktober tahun lalu.

Tertuduh, Zunaidah Abdullah, 40, bagaimanapun mengaku tidak bersalah di hadapan Majistret Mohd Hafiz Mohd Noor.

Berdasarkan pertuduhan, Zunaidah didakwa memperdaya Wan Fatimah@Wan Hasmah Yaacob,75, hingga mangsa menyerahkan sebentuk cincin belah rotan emas, dua cincin berlian, seutas gelang tangan berlian, dua kerongsang emas bercampur berlian serta wang tunai berjumlah RM17,000.

Dia dikatakan memperdaya warga emas berkenaan di sebuah rumah di Jalan Sultan Yahya Petra pada bulan Oktober 2011 dengan alasan merawat suaminya di hospital serta mengeluarkan anak dari penjara.

Bagi kesalahan itu, Zunaidah didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebat dan denda, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Hafiz Abd Rahman menawarkan jaminan RM12,000 dengan seorang penjamin sebelum Zunaidah yang tidak diwakili peguam memohon jaminan itu dikurangkan.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin. Kes disambung Zunaidah dihadap ke mahkamah, semalam. 18 Jun depan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: