17 Mei 2012

PRU13: Najib tidak yakin BR1M, durian runtuh

25 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Biarpun kerajaan telah mengumumkan pelbagai insentif 'one off' untuk memancing undi rakyat pada PRU13, namun sehingga kini Datuk Seri Najib dilihat belum yakin ianya mampu memberi kesan besar untuk kemenangan BN.

Sehingga kini perdana menteri masih dilihat belum bersedia untuk mengumumkan tarikh pilihan raya sedangkan pemberian RM200 bantuan sekolah dan RM500 Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) pula boleh dikatakan 'semakin hilang manisnya'.

Penulis blog politik Mohd Sayuti Omar berpendapat, pemberian BR1M langsung tidak memberi keuntungan kepada BN.

"Pengalaman di tempat saya sendiri di Kelantan, saya tanya orang kampung, dapat BR1M tak nak buat kenduri kesyukuran ke.

"Mereka kata memang nak buat, tapi kenduri untuk mendoakan Tok Guru (Datuk Nik Abdul Aziz) terus kekal memerintah Kelantan," katanya ketika menjadi panel dalam wacana politik dan persepsi semasa pengundi menjelang PRU-13 di Universiti Malaya baru-baru ini.

Menurut beliau lagi, semakin lama Najib mengambil masa untuk membubarkan perlimen, semakin kemanisan BR1M dan bantuan-bantuan lain itu akan hilang begitu sahaja.

Selain pemberian BR1M dan bantuan sekolah, pemberian RM15,000 'durian runtuh' kepada peneroka felda juga dilihat tidak memberi kesan yang besar sokongan rakyat kepada BN.

Bagi Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Dr Mohd Hatta Ramli, pemberian itu hanya melibatkan 112,635 pengundi di kalangan peneroka sedangkan pengundi lebih besar tidak merasai apa-apa.

"Sekarang ini kemarahan mula timbul. Rakyat yang bukan peneroka mula mempersoal kenapa hanya peneroka dapat durian runtuh RM15,000 mereka tak dapat. Apa 'udang disebalik batu' yang cuba disembunyikan.

"Rakyat dah muka mata, 12 juta lagi pengundi yang bukan felda terasa hati," katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai.

Bagi Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman pula, Najib kini berada dalam keadaan tersepit untuk mengadakan pilihan raya.

Bukan sahaja kerana faktor sokongan rakyat terhadap BN tidak memberangsangkan, tetapi juga dikekang dengan faktor kewangan BN itu sendiri.

"BN tidak mempunyai dana yang cukup untuk berdepan pilihan raya.

"Sebab itu saya amat yakin tindakan tergesa-gesa mereka untuk menyenaraikan FGVH ini walaupun ditentang, adalah untuk mencari dana pilihan raya," katanya.

Sementara itu banyak pihak melihat penyenaraian FGVH ini terpaksa melalui jalan sukar.

Ini ditambah lagi dengan maklumat terbaru yang didahkan semalam bahawa 65% dari pengurusan tertinggi Felda menentang penyenaraian ini dan percaya ianya akan gagal kerana Felda masih belum bersedia.

Maklumat itu merupakan hasil kajian yang dibuat syarikat juru runding Boston Consulting Group (BCG) yang dilantik FGVH untuk menerajui proses penyenaraian.

Harakah Daily

Tiada ulasan: