11 Jun 2012

Angin kuat, pelanggan lari bertempiaran

21 Rejab 1433H. [MOD] -

BENTONG – Lebih kurang 10 rumah termasuk dua kedai makan dan dewan orang ramai terjejas akibat kejadian ribut yang melanda sekitar kawasan Kampung Chamang Baru dan Kampung Kuala Repas, dekat sini, malam semalam.

Pengusaha kedai makan, Rosly Ali, 55, berkata, semasa kejadian, terdapat lebih 100 pelanggan di kedainya kerana ada pertandingan karaoke.

Menurutnya, lebih kurang jam 12 tengah malam iaitu semasa kemuncak acara iaitu majlis penyampaian hadiah, secara tiba-tiba keseluruhan kedainya seakan bergegar akibat ribut.

“Saya menutup lampu kerana bimbang kejadian tidak diingini berlaku dan ketika itu kebanyakan pelanggan sudah bertempiaran lari.

“Kemudian datang lagi angin kuat menyebabkan bumbung kedainya terangkat dan kali ketiga angin kuat menerbangkan hampir keseluruhan bumbung kedai,” katanya.

Rosly berkata, akibat kejadian itu, dia bukan sahaja mengalami kerugian kerana pelanggan lari tanpa sempat membayar makanan tetapi juga tidak dapat meneruskan perniagaan disebabkan kedai rosak teruk.

Menurutnya, dia difahamkan terdapat juga pelanggannya yang cedera ringan akibat kejadian itu semasa cuba menyelamatkan diri.

Tidak boleh berniaga

SEMENTARA itu, seorang lagi peniaga, Arianto Ajib, 45, berkata, dia dimaklumkan kejadian ribut itu oleh Rosly tengah malam semalam.

Menurutnya, pada ketika itu, saya berada di rumah menyiapkan makanan yang bakal dijual pagi esok (hari ini).

“Selepas melihat sendiri apa yang berlaku, saya rasa sangat terkejut dan pada hari ini (semalam) tidak dapat meniaga kerana kebanyakan atap diterbangkan angin.

“Sepanjang 17 tahun berniaga di sini, ini merupakan kali pertama mereka berdepan situasi seperti itu dan berharap ada pihak sudi membantu untuk kembali memulakan perniagaan,” katanya.

Bunyi kuat luar rumah

SEMENTARA itu, penduduk di Kampung Kuala Repas, Mohd Basir Ibrahim, 75, berkata, ketika kejadian, mereka sekeluarga sedang menonton televisyen di ruang tamu.

Menurutnya, mereka sekeluarga terdengar bunyi kuat di luar rumah disusuli bunyi benda jatuh dan selepas diperiksa mendapati terdapat kepingan atap yang diterbangkan angin.

Lega hujan tidak lebat

SEMENTARA itu, Zulkiflie Mohd Yusof, 54, berkata, ketika kejadian dia sudah tidur manakala isteri dan anak-anaknya sedang menonton televisyen.

Menurutnya, mereka sekeluarga bernasib baik kerana hujan tidak lebat memandangkan hampir 30 peratus atap rumah mereka berubah kedudukan akibat ribut.

“Semasa angin kuat itu, isteri dan anak-anak hanya duduk bertenang dan berdoa di dalam rumah kerana bimbang kejadian tidak diingini berlaku.

“Alhamdulillah, kami bernasib baik kerana hujan tidak lebat kerana sekiranya hujan sudah pasti terpaksa berpindah ke tempat lain kerana atap sudah bocor,” katanya.

Segera lapor

AHLI Dewan Undangan Negeri (Adun) Bilut, Datuk Hoh Khai Mun berkata, setakat tengah hari semalam, pihaknya masih belum menerima laporan lengkap jumlah rumah yang terlibat dalam kejadian ribut itu.

Menurutnya, mereka yang menjadi mangsa diminta melaporkan kepada pihak Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), membuat laporan polis dan memaklumkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi membolehkan mangsa mendapat bantuan sewajarnya.

“Penduduk yang terlibat diminta melaporkan segera kejadian yang berlaku supaya tindakan susulan dapat diambil,” katanya kepada Sinar Harian.

sinar harian/-

Tiada ulasan: