11 Jun 2012

Mubarak kritikal, tak sedarkan diri

21 Rejab 1433H. [MOD] -

KAHERAH: Keadaan bekas Presiden Mesir Hosni Mubarak semakin kritikal dan beliau berulang kali tidak sedarkan diri sejak dihantar ke penjara Torah di pinggir bandar raya ini untuk menjalani hukuman penjara seumur hidup lapan hari lalu, kata pegawai.

Pihak berkuasa memberi kebenaran kepada isteri beliau, Suzanne dan dua menantunya untuk mengunjungi Mubarak awal pagi semalam, selepas khabar angin kematian Mubarak tersebar luas di ibu negara Mesir itu.
“Keadaan kesihatan bekas presiden semakin merosot, namun stabil sedikit sekarang,” kata seorang pegawai.

Beliau berkata, sejak kunjungan isterinya Mubarak mengalami masalah denyutan jantung dan memerlukan bantuan untuk bernafas.

Pegawai yang namanya tidak didedahkan berkata, Mubarak kini bergantung hidup hanya dengan makanan cair dan dadih.

Kesihatan Mubarak semakin merosot sejak beliau didapati bersalah 2 Jun lalu kerana gagal menghentikan pembunuhan penunjuk perasaan ketika kebangkitan yang menggulingkan beliau pada 2011.

Selepas hukuman dijatuhkan, Mubarak dipindahkan ke hospital penjara dan bukan hospital tentera tempat beliau ditahan sejak April tahun lalu.

Pihak berkuasa sebelum menolak beberapa permintaan daripada keluarga bekas presiden itu untuk memindahkan beliau ke sebuah pangkalan tentera.

Kelmarin, Suzanne dilarang memasuki unit rawatan rapi di mana Mubarak ditempatkan, berikutan arahan pihak berkuasa yang mengehadkan kunjungan kepada hanya sekali sebulan. – AP

Tiada ulasan: