22 Jun 2012

Terpedaya sindiket gores dan menang

2 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Kegembiraan seorang warga Singapura yang datang bercuti ke negara ini tidak berpanjangan selepas terpedaya dengan sindiket gores dan menang dalam kejadian di Bukit Bintang di sini, kelmarin.

Lelaki yang berusia 59 tahun itu, ditawarkan sekeping kad oleh seorang lelaki dan perempuan untuk digores sebelum diberitahu dia memenangi hadiah tilam berkualiti tinggi.

Difahamkan, mangsa dibawa ke pejabat sindiket tersebut di Taman Tasik Permaisuri, Cheras untuk mengambil hadiah dan membayar RM8,200 bagi menerima hadiah yang lebih lumayan.

Mangsa kemudiannya membawa pulang hadiah tersebut dan dimaklumkan ada pihak yang akan datang untuk membeli tilam itu dan ditukarkan dengan hadiah lain.

Namun, sehingga hari ini, tidak ada pihak yang datang membeli tilam tersebut dan menyebabkannya rugi.

Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Wilayah Persekutuan, Abu Samah Shabudin berkata, kejadian tersebut adalah satu daripada 62 kes melibatkan kerugian RM390,625 yang diterima sejak awal tahun ini.

Menurutnya, mangsa, yang berusia 37 hingga 70 tahun, sering terpedaya dengan pujukan sindiket ini yang merekrut remaja belasan tahun untuk menipu.

“Mereka ini akan bergerak dari satu tempat ke tempat lain dan memerangkap mangsa dengan menawarkan pelbagai hadiah lumayan,” katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

sinar harian/-

Tiada ulasan: