04 Mac 2009

Keputusan nampak berat sebelah untuk lindungi kerajaan kudeta Perak !

IPOH: Mahkamah Tinggi di sini membenarkan permohonan Menteri Besar Kudeta, Dr Zambry Abdul Kadir, dan enam Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN)yang merampas kuasa bersamanya menghalang Speaker DUN, V Sivakumar, daripada memanggil sebarang sidang dewan tanpa perkenan Sultan Perak, termasuk sidang tergempar.

Lucunya keputusan ini dibuat dengan mudah apabila penghujahan tidak dapat dilakukan oleh peguam yang mewakili SIvakumar dengan alasan hakim hanya Pensihat undang-undang negeri sahaja yang layak mewakili Speaker itu.

Keputusan yang tergesa-gesa seperti memasak maggi mee itu dilihat sebagai usaha BN menggunakan talian hayat melalui pihak kehakiman.

Keputusan itu dibuat Pesuruhjaya Kehakiman, Rizwan Ibrahim, dalam kamarnya selepas mendengar permohonan panel tujuh peguam BN diketuai Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan Penolong Penasihat Undang-Undang Kerajaan Perak, Zulqarnain Hasan, yang mewakili Sivakumar.

Firoz berkata keputusan itu membawa kembali pentadbiran berlandaskan perlembagaan di Perak yang sekarang kucar kacir.

Tanpa menyedari Firoz juga dengan itu sedang melindungi kerja jahat Zambry dan kuncu-kuncunya merampas kuasa di Perak pada 6 Februari lepas.

Dimanakah penghujahan dalam perkar 72.1. perlembagaan persekutuan yang menyatakan keputusan Speaker tidak boleh dicabar dimana-mana mahkamah.

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum YB,

Dah lama saya nak tanya, kenapa perlu guna istilah cina Islam pada blog ini seolah-oleh seperti anda ni seorang saja wakil cina Islam di Malaysia. Nothing to be offensive. Tetapi rasa tidak sedap kerana segala tindak-tanduk YB akan memberikan gambaran bahawa itulah dia apa yang dikatakan cina Islam.

Idham Lim (林川興) berkata...

apa pun nama blog ada tafsiran pelbagai sudut dari pelbagai tingkat pemikiran manusia. yang penting saya nak pastikan cina kalau masuk islam dia bukan jadi mualaf sampai ke mati. itu yang orang melayu ajar sejak sebelum merdeka. seakan islam cuma milik orang melayu sahaja. sehingga ada yang merasa bila dia berjuang melayu rasa macam dah berjuang islam walaupun masih karut dan tak beramal dengan islam apa lagi bersama UMNO.

Tanpa Nama berkata...

ape masalahnye?? blog dr.mahathir gune "che det", dia seorg je ke che' det?.. BERITA DARI GUNUNG, betul ke orang ni wakili seluruh orang gunung? rileks la..

Tanpa Nama berkata...

Takbirrrrrrrrrr.........Allah sejahterakan YB sekelurga...apa yg di jawab YB tu bernas n tajam sekali...juak yahudi Umno memang x pernah sedaq benda ni...

Tanpa Nama berkata...

Cina Muslim lebih sedap didengar rasanya :-)

Tanpa Nama berkata...

Keputusan mahkamah hanya melarang sidang pada masa hadapan..
memang tak akan ada sidang pada masa terdekat sebab dun akan dibubarkan..secara tak langsung mahkamah pun dah iktiraf keputusan 3 usul DUN tadi..tapi ikutkan bole bawak rayuan sebab separation of power adalah teras demokrasi

Tanpa Nama berkata...

dan secara tak langsung menunjukan bn telah gunakan mahkamah sebab:
1.kes amat cepat didengar(dalam masa 24 jam kes disebut)
2.kes mb nizar cabar zambry masih belum disebut hanya menunggu keputusan utuk ke mahkamah persekutuan atau tidak(jangkamasa kes sudah hampir 2 minggu)
3.Hakim mengarahkan Speaker diwakili oleh orang yg conflict of interest terhadap YB Siva..sejak koncep conflict of interest boleh diketepikan??
Ingat justice must not only been seen!!
So dalam aspek ini keadilan tidak dapat dilihat dilakukan.
4.Persoalannya apakah tindakan PR mematikan langkah legal yg ilegal ini??
5.Pembubaran DUN sahaja akan mematikan semua langkah sumbang UMNO ini!!!
6.DS Nizar perlu mengadap secepat mungkin dan bertegas mendapatkan pembubaran DUN

Tanpa Nama berkata...

semuga yb sekeluarga di rahmati allah.

Tanpa Nama berkata...

mula2 kamu sebut Allah kemudian akhir dengan perkataan binatang haram tu!!
Aku rasa kamu adalha dari puak2 yg minum keris tidur keris, berak pun keris..heheh
oh lupa yg paling penting otak pun keris..sebab tu tak ble berfikir dan berkata secara waras

Tanpa Nama berkata...

berat sebelah mai mana.. kalau boleh dekat hangpa tak berat sebelah....apa punya orang...orang lain semua tak betul... pas saja yang betul.... itu yang tak betul.

Sulaiman berkata...

YB, Siapa Ridwan Ibrahim ni? Tgn siapa di blkg Mahkamah Tinggi Ipoh ni? Negara akan semakin rosak kalau Sultan masih keras hati untuk menyebelahi BN...

Puan Ainon Mohd. berkata...

Nama blog saya "UNIVERSITI TERBUKA PTS" (http://universitipts.com)

Mana ada universiti dengan nama itu?

Tanpa Nama berkata...

UMNO hanya berani bawak kes ke mahkamah di ipoh jer....kalo berani buat mcm nizar...sutmit kes ke KL...utk elak dari bayesss....

Tanpa Nama berkata...

Baguih apa nama CINA ISLAM pasai jadi me..layu pun tak semistinya faham Islam. Harap dah bersunat (potong tu..tu..) ngaku Islam.Yang teruk ME..Layu SLam lawan ISLAM. Apa ada pada nama, yang penting ikhlas demi agama ALLAH

Tanpa Nama berkata...

jgn lah nak remeh pasal nama...

ada byk masalah lain yang sedang berlaku...

HIDUP PAKATAN RAKYAT>>>>

Tanpa Nama berkata...

Apa punya ngok....YB tu ketunan cina dan dia berugama islam.......tu jerrrrrrrrrrr.yg tu nk tanya