25 Jun 2010

Hukum Hakam Emas

11 Rejab 1431 H
Oleh: ust. salman maskuri

1. Berwuduk dgn bekas emas.

Hukumnya adalah haram (pendapat 4 mazhab) tetapi sah wuduk tersebut. Ini berdasarkan Hadis yg melarang penggunaan bekas emas dan perak:
Nabi s.a.w bersabda "Janganlah kamu minum dlm bekas emas dan perak dan jangan makan di bekas keduanya."(Bukhari dan Muslim)
Ada satu pendapat dalam mazhab hanbali yg mengatakan tidak sah wuduk.

2. Cincin emas.

Menggunakan cincin emas adalah haram bagi lelaki menurut ijmak(sepakat semua) ulama. Ini berdasarkan hadis:
"Nabi s.a.w menegah lelaki memakai cincin emas."(Bukhari)

3. Hidung emas.

sesiapa yg kehilangan hidungnya maka harus dia menggantinya dgn emas. Ini berdasarkan sahabat Nabi s.a.w telah terpotong hidungnya dan menggantikannya dgn hidung perak tetapi menjadi busuk. Maka Nabi s.a.w menyuruhnya menggantikan dgn hidung emas.(Hr Abu Daud dan Tirmizi). Ini adalah ijmak para fuqaha.

4. Gigi emas.

Mazhab Maliki, Syafie dan Hambali mengharuskan menggunakan gigi emas. hukum ini dikiaskan dgn penggunaan hidung emas yg disebut dlm hadis lepas. Imam Abu Hanifah melarangnya kerana beliau berpendpat asal bagi penggunaan emas adalah dilarang.

5. Bekas2 emas.

Diharamkan menggunakan bekas emas dan perak untk tujuan makan dan minum kpd lelaki atau perempuan. Ini adalah persepakatan para fuqaha. Adapun dalilnya adalah seperti berikut:

"Rasulullah s.a.w menegah kami dr makan dan minum dr bekas emas dan perak."(Hr Bukhari)Nabi s.a.w bersabda "Org yg minum dibekas perak akan menyebabkan api neraka jahanam akan berkocak didlm perutnya.(Bukhari dan Muslim)

Para Fuqaha telah menyamakan hukum makan dan minum dgn segala penggunaan yg lain.Semua bekas yg diperbuat dr emas dan perak adalah haram untk segala kegunaan.Kebanyakan ulama telah mengharamkan menyimpan bekas emas perak sperti penggunaannya. cuma mazhab Hanafi yg membenarkan utk ia disimpan tanpa digunakan.

Tiada ulasan: