25 Jun 2010

Mohon pasport secara talian bakal diperkenal

11 Rejab 1431 H

Dalam usaha mengurangkan tempoh menunggu, Kementerian Dalam Negeri bercadang memperkenalkan sistem permohonan pasport menerusi talian dikenali 'MyImms'.

Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Mahmood Adam, berkata menerusi sistem itu orang ramai boleh memohon menerusi talian dan pemohon kemudian diberikan tarikh untuk datang ke Jabatan Imigresen bagi pengesahan cap jari sebelum penyerahan pasport.

"Bagaimanapun perkara itu masih lagi di peringkat perbincangan dan belum ada tarikh yang tetap bila ia akan dilaksanakan," katanya kepada pemberita, di Putrajaya hari ini.

Beliau berkata ini kerana kerajaan harus memastikan beberapa aspek termasuk keselamatan sebelum sistem tersebut dilaksanakan bagi mengelak penyalahgunaan.

Sementara itu, mengulas mengenai permohonan pasport di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Mahmood berkata apabila dilaksanakan kelak semua urusan akan dijalankan oleh petugas JPN.

Oleh itu mereka akan diberi latihan mengenai prosedur selain sistem pengkomputeran antara JPN dan Imigresen digabungkan bagi memudahkan proses, katanya.

Bagaimanapun beliau berkata, perkara itu masih pada peringkat perbincangan.

Semalam, timbalan menteri berkenaan, Datuk Lee Chee Leong dilapor berkata kaunter di JPN akan dijadikan kaunter guna-sama bagi membolehkan orang ramai membuat permohonan pasport dengan Jabatan Imigresen.

Projek perintis kaunter itu dijangka dilaksana di pejabat cawangan JPN di Puchong, Kepong dan Gombak.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: