27 Mac 2012

Kurang sopan

4 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

SELINSING – Layanan kurang sopan daripada petugas di stesen kereta api Taiping kepada Orang Kurang Upaya (OKU), Mohd Sanusi Zaini, 30, membangkitkan rasa tidak puas hati kakaknya, Zakiah Zaini, 50.

Zakiah yang ditemui di kediamannya di Sungai Pinang, di sini berkata, kejadian berkenaan berlaku hanya kerana Mohd Sanusi tidak dapat berjalan sepantas individu normal disebabkan kelumpuhan badan sebelah kanan.

Menurutnya, petugas berkenaan memarahi Mohd Sanusi dan menyuruhnya berjalan lebih laju kerana kereta api akan bertolak pada sekitar jam 10.10 malam.

“Kami tiba di stesen itu pada jam 9.45 malam dan mengikut jadual perjalanan kereta api berkenaan, Mohd Sanusi masih mempunyai masa sekitar 25 minit untuk menaikinya.

“Kelumpuhan Mohd Sanusi menghalangnya untuk berjalan pantas dan keadaan itu sepatutnya disedari oleh petugas berkenaan serta perlu memahami keadaannya,” katanya kepada Sinar Harian.

Zakiah turut memaklumkan ada meminta kerusi roda khas yang disediakan pihak stesen kereta api berkenaan namun sekali lagi dimarahi oleh petugas itu, dengan alasan dia tidak mempunyai kunci pintu tempat simpanan kerusi roda.

Katanya, kerana keadaan itu, dia terpaksa memimpin Mohd Sanusi untuk bergerak pantas bagi meredakan keadaan, juga kerana petugas terbabit mendakwa kereta api akan bertolak.

“Sebagai kakak kepada seorang OKU, saya amat kesal dan kecewa dengan sikap petugas terbabit, tambahan Mohd Sanusi terpaksa bersendirian di atas kereta api berkenaan untuk pulang ke rumahnya di Kuala Lumpur.

“Sepatutnya petugas terbabit mengamalkan sikap toleransi kepada OKU dan saya harap perkara berkenaan tidak berulang,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: