27 Mac 2012

Rakan tercampak keluar dari bas sekolah

4 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

JITRA - “Saya tergamam melihat seorang rakan kami tercampak keluar dari bas sekolah yang kami naiki selepas terlibat dalam kemalangan ini,” kata seorang mangsa, Muhammad Aisar Hamzah 11.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, seramai 11 murid dan seorang guru dari Sekolah Rendah Al-Azhar, Gelong di sini cedera selepas bas sekolah yang dinaiki mereka terlibat kemalangan dengan sebuah bas persiaran di Kilometer 16.8 Lebuhraya Utara Selatan menghala Alor Setar, petang semalam.

Seorang mangsa, yang juga murid tahun satu, Afif Shahmi Abdul Salam tercampak keluar dari bas menyebabkannya cedera di kepala dan mulut.

Murid tahun tiga, Zihni Ilman Zairi, 9, yang patah kaki kiri dipindahkan ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF), Kangar, untuk menjalani pembedahan, manakala semua mangsa lain dirawat di Hospital Jitra.

Difahamkan, guru yang cedera, Mohd Borhan Shariat, 40, juga merupakan pemandu bas sekolah turut patah kaki.

Muhammad Aisar ketika ditemui di tempat kejadian berkata, ketika kejadian dia yang duduk di tempat duduk paling belakang nampak sebuah bas persiaran dipandu laju menuju ke arah bas sekolah mereka.

“Ketika itu, saya hampir terlelap, namun belum sempat memejamkan mata, saya ternampak sebuah bas persiaran yang dipandu laju menuju ke arah bas kami. Bas itu sempat mengelak tetapi berlanggar dengan bas kami lalu menyebabkan seorang rakan kami tercampak keluar.

“Waktu itu semua rakan menjerit dan kebanyakannya cedera akibat tersembam di pemegang kerusi dan lantai bas.

“Kami segera berlari keluar dari bas melalui pintu kecemasan, manakala pemandu yang juga guru kami tersepit di tempat duduk pemandu sebelum diselamatkan bomba,” katanya yang masih fobia dengan kejadian itu.

Difahamkan, bas sekolah itu dalam perjalanan menghantar pulang 40 murid sekolah berkenaan ke rumah masing-masing yang rata-rata tinggal di kawasan Changlun dan Jitra.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jitra, Hasbullah Mohd Isa berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 4.04 petang melibatkan kemalangan antara sebuah bas sekolah yang membawa 40 murid dengan sebuah bas persiaran.

“Seramai 12 mangsa tercedera termasuk pemandu yang tersepit di tempat duduk pemandu. Semua mereka dikejarkan ke Hospital Jitra.

“Manakala tiada kecederaan dilaporkan membabitkan penumpang bas persiaran,” katanya.

Difahamkan bas persiaran itu membawa 44 penumpang dari Shah Alam yang baru pulang bercuti di Langkawi.

Sinar Harian

Tiada ulasan: