16 Mei 2012

Bersih 3: Maklum peguam, keluarga jika ditahan

24 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Mana-mana peserta Bersih 3.0 yang diburu polis diingatkan agar memaklumkan ahli keluarga, rakan ataupun peguam sekiranya ditahan polis.

Mereka juga diingatkan agar memberikan kerjasama sebaiknya kepada pihak polis apabila ditahan bagi mengelakkan sebarang masalah lain.

Demikian ditegaskan Pengarah Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham), Ahmad Zamri As'ad Khuzaimi (gambar) kepada Harakahdaily, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan pihak polis yang akan terus memburu 121 peserta Bersih 3.0 hingga ke pintu rumah, jika tidak menyerah diri.

Zamri juga berkata Juham yang bernaung di bawah Dewan Pemuda PAS Malaysia itu bersedia mewakili mereka yang ditahan, khususnya di kalangan ahli PAS.

Dalam pada itu, Juham juga mengingatkan pihak polis agar memburu anggota polis yang didakwa terlibat dengan kekasaran ke atas peserta himpunan.

Kata Zamri, pelaksanaan undang-undang di negara ini perlu dikenakan secara adil ke atas pihak yang terbabit, tanpa mengira sesiapa, biarpun ia membabitkan anggota polis.

"Pelaksanaan undang-undang perlu adil. Dalam mereka memburu peserta Bersih, bagaimana dengan anggota polis yang bertindak mengasari peserta? Adakah mereka dikecualikan?" soal beliau.

Zamri juga turut mengingatkan pihak polis agar memberikan jaminan bahawa pihak polis tidak akan mengapa-apakan mereka yang ditahan.

Bagaimanapun, beliau masih menyuarakan kebimbangan berhubung perkara tersebut memandangkan terdapat kes peserta yang ditahan sebelum ini didakwa dikasari pihak polis.

Beliau mendakwa perkara itu berlaku terhadap seorang peserta Bersih, Mohd Safwan dari Terengganu yang dikatakan dipukul dan dilibas dengan getah paip ketika ditahan polis.

"Kita minta jaminan pihak polis untuk tidak mengapa-apakan mereka. Siasatan boleh dilakukan, tetapi tidak perlu menggunakan kekerasan ke atas mereka," tegas beliau.

Ekoran perhimpunan aman Bersih 3.0, 28 April lalu, pihak polis memburu 121 peserta himpunan yang dikatakan melakukan kekecohan pada perhimpunan tersebut dengan menyiarkan gambar mereka di media-media utama.

Harakah Daily

Tiada ulasan: