16 Mei 2012

Warga emas kaki auta diburu

24 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

BATU PAHAT – Dengan hanya bermodalkan barangan elektrik yang dipercayai dilelong pihak kastam, seorang lelaki warga emas mampu memperdayakan mangsanya untuk membeli barangan itu dengan harga yang murah.

Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Din Ahmad berkata, helah licik warga emas yang dikenali sebagai ‘Shaik’, itu terbongkar apabila mangsanya, seorang pengawal keselamatan telah membuat laporan polis berhubung kes itu pada 10 Mei lalu.

Menurutnya, warga emas terbabit menawarkan beberapa barangan elektrik kepada mangsa dengan harga yang begitu murah dan membawa mangsa melihat sendiri barangan itu di keretanya.

“Mangsa yang tertarik dengan tawaran yang diberikan suspek bersetuju untuk membeli barangan elektrik terbabit dengan memberikan wang cagaran sebanyak RM500,” katanya.

Suspek yang berjanji akan datang semula dengan membawa barangan elektrik itu pada jam 4 petang pada hari yang sama, kemudiannya tidak muncul.

“Mangsa yang tidak berpuas hati kerana rasa dirinya telah ditipu membuat laporan polis dengan membawa salinan kad pengenalan suspek yang diperolehnya sewaktu mereka menjalankan urusan jual-beli terbabit,” katanya dalam sidang media, di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Batu Pahat, semalam.

Tambahnya, suspek yang berasal dari Pulau Pinang mempunyai 17 rekod kesalahan lampau dalam kes penipuan selain mempunyai tiga waran.

“Suspek juga dipercayai aktif menjalankan kegiatan berkenaan di seluruh negara, berdasarkan rekod yang dimilikinya dan kes ini akan disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

“Pihak kami sedang memburu suspek dan orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi balai polis yang berhampiran,” katanya.

Din menasihatkan orang ramai supaya lebih berhati-hati untuk berurusan dengan mana-mana pihak sekiranya mereka ditawarkan dengan barangan harga yang murah kerana dikhuatiri ia satu penipuan.

“Begitu juga dengan barangan yang dikatakan dilelong pihak kastam, orang ramai perlu mendapatkan maklumat yang selengkapnya sebelum membeli barangan terbabit,” katanya.

Sementara itu, dalam kes berasingan dua daripada empat suspek samun yang memecah masuk rumah seorang wanita di Jalan Gambir, Kangkar Senangar, Parit Sulong, 5 Mei lalu berjaya diberkas.

Dalam kejadian kira-kira jam 3 pagi itu, suspek mengacukan parang ke arah mangsa dan menyebabkannya dan suami serta dan anak tergamam dan tidak mampu melawan, kemudiannya mereka diikat dengan tali dan kain tudung.

Dua suspek yang diberkas adalah warga Indonesia berusia 23 dan 27 tahun bekerja di ladang sawit berhampiran, kedua-duanya dicam mangsa kerana kerap kali ditemui di sekitar kawasan rumahnya.

Suspek berjaya melarikan beberapa barangan berharga milik mangsa termasuk komputer riba dan wang tunai berjumlah RM1,200.

"Bagaimanapun, semasa tangkapan dua suspek terbabit, komputer riba dan wang tunai milik mangsa tiada bersama kerana dipercayai wang itu telah digunakan manakala komputer riba telah dijual,” katanya.

Polis sedang memburu dua lagi suspek yang masih bebas dan orang ramai yang mempunyai maklumat berkenaan kes itu diminta tampil menghubungi balai polis berdekatan.

“Kes ini akan disiasat di bawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan dan kedua-dua suspek kini ditahan reman sehingga 18 Mei ini," katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: