07 Mei 2012

Bersih 3.0: Najib jangan merepek

15 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

PERDANA Menteri Najib dalam siri jelajahnya ke Gua Musang menyamakan niat Bersih 3.0 Duduk Bantah di Dataran Merdeka 28 April 2012 lalu dengan unjuk rasa raksasa Dataran Tahrir Mesir yang menggulingkan diktator Hosni Mubarak.

Biar orang lain menyangka begitu, seperti Dr. Mahathir misalnya atau Obama. Pengamatan orang itu adalah haknya bimbang Najib menghadapi cabaran yang sama jika dia tidak mengambil iktibar dari semua perkembangan itu.

Tetapi jika Najib menyangka begitu, dia telah menyamakan dirinya dan cabarannya sudah sama seperti Hosni Mubarak. Apa yang Mubarak terhadap Mesir dan rakyatnya adalah masalah buruknya. Apa yang terjadi kepadanya adalah bala gara-gara sikap takburnya.

Najib jangan menunggu dan mahu nasib yang serupa menimpa kerjaya politik dan perkhidmatannya kepada negara. Benda yang buruk itu jangan diminta dan jangan ditunggu.

Apa yang Najib patut buat itu mengambil pelajaran dari nasib itu dan berdoa supaya bala yang demikian tidak menimpanya, bukan saja jika berlaku celaka baginya tetapi ia azab bagi penyokongnya dan orang yang tumpang dari makan daripadanya.

Sangkaannya orang hendak menjadikan dia begitu adalah perasannya dan menyamakan apa yang terjadi itu adalah merepek. Najib jangan merepek terhadap perkara yang belum difikirkan oleh penganjur dan penyokong Bersih 3.0.

Tindakan Bersih 3.0 adalah mahu Najib melaksanakan tuntutan lapan perkara Bersih 2.0 dulu. Mahu PRU 13 mengikut sistem pilihanraya yang bersih.

Jika tuntutan itu disempurnakan, maka Bersih 3.0 itu tidak ada. Dataran Merdeka tidak jadi satu agenda penting menjelang PRU 13.

Memang semuanya hendak membuang Najib dari tampuk pemerintahan dan mengakhiri monopoli kuasa UMNO sejak tahun 1955. Ia hendak diganti dengan kerajaan Pakatan Rakyat. Tetapi caranya ialah melalui pilihanraya bersih, bukan pilihanraya tipu dan tidak demokratik.

Najib bukan saja remehkan tuntutan lapan perkara itu tetapi perbodohkan golongan pro demokrasi yang bersih dengan jawatankuasa pilihanraya Parlimen tipu. Najib perbodohkan Parlimen dan sekalian ahli politik seperti dia memperbodoh orang UMNO.

Perumpamaan Melayu mengira memperbodohkan orang seperti menyamakan orang dengan lembu. Dengan contoh skendal lembu kondo suami Shahrizat yang dilindungi Najib, betul Najib telah menjadi sekalian orang seperti lembu dalam semua perkara.

Sekalian yang tidak mahu jadi macam lembu menuntut PRU 13 satu pilihanraya bersih. Ratus ribu orang datang ke Dataran Merdeka atas kehendak sendiri membantah Bersih 2.0 dulu dibakul sampahkan. Semua mentuntut ia ditunaikan.

Tentulah ada tindakan susulan jika ia tidak ditunaikan. Apa? Tunggulah!

Tidak sekali-kali setakat 28 April 2012 itu mereka hendak memulakan kerja seperti rakyat Mesir yang turun ke Dataran Tahrir lebih setahun lalu.

Tetapi apa yang berlaku itu adalah satu amaran dan ingatan kepada Najib, jangan dorong rakyat bertindak seperti apa yang dibuat terhadap Hosni Mubarak. Penyokong Bersih 3.0 khususnya Pakatan Rakyat tidak mahu berlaku seperti yang menimpa Mesir itu kerana kuasa demokrasi itu boleh diperolehi melalui PRU 13 yang bersih.

Revolusi rakyat Mesir terjadi kerana mereka tidak boleh dapat apa-apa dari regim Hosni Mubarak. Tiada pililhan selain dari apa yang mereka lakukan.

Tetapi rakyat Malaysia boleh dapat perubahan melalui pilihan raya tetapi pilihanraya itu mesti bersih. Yang menjadi halangan ialah Najib memperkenal transformasi tipu, enggan menjadikan SPR sebagai satu suruhanjaya yang bersih.

Semua orang kata, SPR kotor. Yang kata ia bersih hanya Najib dan lembu-lembunya.

Pembangkang belum memikirkan untuk menyamakan Najib dengan Mubarak, tetapi Bersih 3.0 itu adalah amaran supaya jangan sampai orang menjadikan Dataran Merdeka itu seperti Dataran Thahrir. Jika kebebalan Najib itu nanti dilihat orang sama saja dengan Mubarak, kita tidak dapat tahan orang Malaysia jadi seperti orang Mesir.

Sebelum ada yang menirunya, Najib mesti elekkan kecelakaan itu dengan mendengar apa orang mahu. Najib jangan minta Dataran Merdeka jadi Dataran Tahrir! Tuhan tidak suruh minta diuji. Jika merepak Najib itu dikira sebagai mencabar supaya ia dilakukan terhadapnya, tunggulah nanti akan Tuhan perkenankan!

Mintalah yang elok dan muluk! Jangan inginkan yang buruk dan yang busuk.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: