07 Mei 2012

Juventus muncul juara Serie A

15 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

JUVENTUS muncul juara Serie A buat kali ke-28 dan yang pertama dalam tempoh sembilan tahun selepas menewaskan Cagliari 2-0 di Stadium Nereo Rocco, awal padi tadi (waktu Malaysia).

Dengan kemenangan ini, Juventus sekali gus mengekalkan rekod tanpa kalah pada saingan musim ini, yang berbaki satu lagi perlawanan.

Jaringan Mirko Vucinic pada minit keenam membuatkan kelab itu mendahului 1-0 didepan sebelum ianya disusuli jaringan oleh Michele Canini Cagliari pada minit-minit terakhir untuk mengesahkan kejuaraan itu milik mereka.

Dalam pada itu, impian kelab AC Milan untuk bergelar juara Seri A akhirnya musnah apabila tewas 2-4 di tangan Inter Milan pada satu lagi persaingan Serie A awal pagi tadi.

Menurut pengurus Juventus, Antonio Conte kejayaan ini sangat bermakna untuk kelab mereka apabila pernah kecewa selepas gelaran sama pada tahun 2005 dan 2006 dilucut sebanyak dua kali ekoran kesalalahan mengatur perlawanan.

“Ini adalah musim yang sensasi. Kami sangat gembira akhirnya kami memperoleh kejuaraan kali ini, dan memang sesuatu yang membanggakan apabila mencapai kejayaan.

“Milan adalah pesaing yang kuat. Saya sedar pasukan ini masih bertenaga walaupun mereka kelihatan kepenatan dan kejayaan menamatkan musim tanpa kalah adalah satu sejarah," kata Antonio Conte.

Sinar Harian

Tiada ulasan: