24 Mei 2012

Gas bocor dan meletup: Penduduk Kerteh ketakutan

3 Rejab 1433H. [MOD] -

KEMAMAN: Penduduk Kerteh dekat sini hidup dalam ketakutan ekoran kejadian kilang meletup dan gas bocor menjadi-jadi di kawasan mereka. (Antara mangsa gas bocor sebelum ini)

Semalam berlaku lagi kebocoran kepada sebuah kilang di situ menyebabkan bau amonia yang kuat di kawasan Kerteh ini.

Mereka meminta Petronas dan kerajaan khasnya membuat usaha yang bersungguh-sungguh bagi memastikan kesalamatan penduduk kawasan industri ini terjamin.

Kejadian yang berlaku di Kerteh sebegini mengigatkan penduduk Kuantan ekoran pembinaan kilang Lynas yang mempunyai kaitan dengan radioaktif dibina di sana.

11 Mei lalu, Loji Pemprosesan Gas milik Petronas di Paka meletup kira-kira jam 3 petang.

Ketika kejadian kira-kira 2,000 orang sedang bertugas di sekitar kawasan berkenaan.

Seorang pekerja kontrak maut dan sembilan lagi cedera dalam kebakaran di pusat pemprosesan gas di Loji Pemprosesan Gas (GPP) dalam kawasan Kompleks A milik Petronas.

Pekerja itu, Rosli Mansor, 31, disahkan meninggal dunia di tempat kejadian dalam kebakaran kira-kira 3 petang itu, menurut kenyataan Petronas Gas Berhad (PGB).

Seorang lagi pekerja Mohd Zamri Fithri Mat Nor, 25 berasal daripada Padang Pulut di sini yang mengalami kecederaan parah dengan 90 peratus bahagian badannya melecur, dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah untuk rawatan lanjut.

Lapan lagi pekerja yang cedera dirawat di Hospital Kemaman dan Hospital Dungun.

Sebelum itu, pada 6 April, gas dilaporkan bocor di Pusat Memproses Gas (GPP) 3, di Kerteh.

Dalam kejadian jam 8.15 malam itu, 16 pekerja kontrak dikejarkan ke Hospital Dungun manakala lapan lagi menerima rawatan di Klinik Kesihatan Paka selepas mengalami sesak nafas akibat terhidu gas terbabit yang tidak diketahui punca dan dari mana berlakunya kebocoran itu.

Harakah Daily

Tiada ulasan: