24 Mei 2012

Menangis rayu jiran pulangkan barangan kemas

3 Rejab 1433H. [MOD] -

LUBUK CHINA – Seorang gadis berusia dalam lingkungan 20-an terpaksa merayu dan menangis di hadapan jirannya sendiri, seorang wanita bujang berusia penghujung 40-an untuk memulangkan kembali kalung emas dan satu set subang miliknya, kelmarin.

Dalam kejadian berkenaan, mangsa yang hanya ingin dikenali sebagai Megala dan ibunya, Mala, 48, hanya menyedari barangan kemas berkenaan hilang dari tempatnya setelah pulang ke rumah dan mendapati pintu belakang rumah terbuka.

Mala berkata, keadaan bilik anaknya juga berselerak sebelum mendapati hanya barangan kemas milik Megala sahaja yang hilang.

Malah katanya, di bahagian pintu belakang rumah yang terbuka juga jelas kelihatan kesan umpilan dan dia kemudiannya menghubungi pihak polis untuk tindakan selanjutnya.

"Saya kemudiannya menerima maklumat daripada pihak polis untuk melihat salah seorang jiran mereka bagi mengenal pasti sama ada barangan kemas yang hilang berada padanya.

"Sebaik menemui jiran yang dikatakan pihak polis, saya terperanjat melihat suspek memakai barangan kemas berkenaan dan bertindak meminta suspek memulangkan kembali barangannya itu sambil menangis," katanya kepada Sinar Harian, dekat sini, semalam.

Katanya, walaupun merayu dan menangis di hadapan suspek yang kurang sihat mentalnya, mangsa masih belum berjaya memujuk suspek untuk memulangkan barang kemas berkenaan kerana suspek mahu ayah mangsa membeli barangan kemas terbabit datang mengambilnya dan membayar sebanyak RM500.

“Mangsa akhirnya pulang ke rumah dan menunggu bantuan polis. Akhirnya barangan kemas berkenaan dipulangkan kembali dan kes Barangan kemas yang dipulangkan kembali oleh suspek yang sakit mental.

“Mujur ada jiran lain yang prihatin dan sedar suspek berada di bahagian belakang rumah serta memberikan maklumat berharga berkenaan kepada pihak polis sekali gus menyelesaikan kes dengan cepat," katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: