20 Jun 2012

Ibu lemaskan 2 anak di hotel

30 Rejab 1433H. [MOD] -

LIANNE diiring polis untuk dibicarakan di depan hakim di Girona, semalam.
MADRID: Juri mahkamah semalam diberitahu, seorang ibu membunuh dua anaknya ketika mangsa tidur dan menghabiskan malam itu bersama mayat mereka.

Dalam hujah pembukaannya, pendakwa, Victor Pillado Quintas, berkata kira-kira jam 9 malam pada 17 Mei 2010, tertuduh berada dalam bilik 101 sebuah hotel di Costa Brava bersama dua anaknya.

“Walaupun menyedari usia muda mangsa dan sifat mereka yang tidak mampu bertindak balas, defendan mengambil kesempatan atas kepercayaan sebagai ibu dengan memangku anaknya dan memasukkan kepala mangsa ke beg dalam sebelum menjerut leher mereka,” katanya.

REBECCA dilemaskan selepas Lianne membunuh Daniel.

Lianne membunuh Daniel.

Lianne Smith, 45, sebelum ini mengaku melemaskan anaknya, Rebecca Smith, lima, dan Daniel, 11 bulan, dengan beg plastik di hotel berkenaan.

Lianne dibicarakan di Mahkamah Wilayah Girona semalam bagi membolehkan juri memastikan sama ada dia bertanggungjawab secara jenayah atas kematian kedua-dua anaknya.

Peguam bela memohon Lianne dibebaskan atas alasan dia mengalami “gangguan psikiatrik” ketika kejadian di Hotel Miramar di Lloret de Mar itu.

Jika disabitkan kesalahan, Lianne boleh dipenjara 38 tahun.

Quintas berkata, Lianne tidak berhenti mengetatkan jerutan beg plastik itu sehingga yakin anaknya mati.

Selepas membunuh Daniel, kata Quintas, Lianne melakukan perbuatan sama ke atas Rebecca.

“Selepas membunuh dua kanak-kanak terbabit, tertuduh bermalam bersama mayat anaknya,” katanya.

Pembunuhan itu berlaku sejurus selepas pasangan Lianne, Martin Smith, ditahan polis Sepanyol di Barcelona yang bertindak melaksanakan waran tangkap Eropah.

Smith kemudian dihantar pulang ke Britain. Keluarga itu menetap di Sepanyol sejak 2007 selepas menarikan diri dari Lichfield di Staffordshire, apabila Smith dituduh melakukan penderaan seksual ke atas seorang budak perempuan. Menurut Quintas, pada jam 1.30 petang keesokan harinya, Lianne pergi ke lobi hotel dan meminta kakitangan di situ menghubungi polis serta ambulans.

Dia juga mengaku membunuh anaknya kepada polis. - DM

Tiada ulasan: