28 Jun 2012

Lelaki curi petai dipenjara sembilan bulan

8 Syaaban 1433H. [MOD] -

KAMPUNG RAJA - Seorang lelaki berdepan penjara sembilan bulan sekiranya gagal membayar denda RM3,000 angkara mencuri buah petai di Kampung Belaoh, Keruak, Hulu Besut 24 Jun lalu.

Majistret Raja Norshuzianna Shakila Raja Mamat menjatuhi hukuman tersebut selepas lelaki berumur 31 tahun itu mengaku bersalah melakukan perbuatan tersebut setelah pertuduhan dibacakan di Mahkamah Majistret Besut di sini, semalam.

Lelaki dari Kampung Seri Berangan itu ditangkap mencuri 226 papan petai milik penduduk di Kampung Belaoh pada jam 6.30 petang, Ahad lalu.

Dia didakwa di bawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 511 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Terdahulu, dia merayu agar mahkamah meringankan hukuman terhadapnya dan hukuman penjara berjalan daripada tarikh dia ditangkap. Dalam kes berasingan, seorang lelaki berumur 36 tahun dari Kampung Padang Landak, Jertih terpaksa meringkuk dalam penjara selama tujuh bulan selepas mengaku bersalah mencuri besi penutup longkang kepunyaan Sekolah Kebangsaan (SK) Pelagat.

Raja Norshuzianna menjatuhi hukuman tersebut selepas berpuas hati dengan pengakuan salah tertuduh. Mengikut pertuduhan, pada jam 12.45 tengah hari iaitu 25 Jun 2012 lalu, tertuduh mencuri lima keping besi penutup longkang ang berharga RM100 milik SK Pelagat di garaj basikal sekolah berkenaan.

Oleh yang demikian, dia telah melakukan suatu kesalahan yang juga boleh dihukum di bawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan. Sementara itu, pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Norazlinawati Mohd Arshab manakala ertuduh tidak diwakili peguam.

Sinar Harian

Tiada ulasan: