22 Disember 2011

Jangan pertikai dasar PAS

26 Muharram 1433H. [MOD] -

Negara Berkebajikan adalah dasar PAS. Ianya suatu dasar yang diluluskan sebulat suara dalam Muktamar Tahunan PAS ke-57, di Markaz Tarbiyyah PAS Pusta Taman Melewar, 3 hingga 5 Jun lepas.

Ianya dimuatkan dalam Ucapan Dasar Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sewaktu merasmikan Muktamar, dihurai dan diperbahaskan oleh sebahagian perwakilan dan diluluskan dalam Muktamar yang dihadiri lebih 2 ribu perwakilan.

PAS adalah sebuah parti Islam, yang senantiasa melaksanakan dasar-dasarnya selaras dengan ajaran Islam. Perwakilan dalam Muktamar PAS mengandungi Ahli-ahli Majlis Syura Ulama, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, AJK Dewan Ulama, Pemuda dan Muslimat PAS Pusat, serta kepimpinan PAS dari seluruh negara.

Bermakna, ianya mencakupi pelbagai latar belakang keilmuan agama dan profesional bergabung membentuk hala tuju ideologi PAS. Ketokohan ulama-ulama PAS dalam pelbagai disiplin ilmu agama, sehingga kini tidak dapat disaingi atau dicabar keampuhannya oleh mana-mana pihak.

Di dalam Perlembagaan PAS, dimaktubkan bahawa hukum tertinggi PAS selain al-Quran dan as-Sunnah, adalah ijmak ulama atau ditakrifkan sebagai kesepakatan ulama dalam isu-isu yang dibangkitkan. Dalam sistem demokrasi berparti, keputusan dalam Muktamar atau Mesyuarat Agung, adalah dianggap hukum tertinggi, yang harus diterima, diamal dan dilaksanakan oleh seluruh ahli PAS di semua peringkat.

Justeru apabila PAS melulus dan mengemukakan konsep Negara Berkebajikan, ianya adalah dasar yang selaras dengan Islam. Ianya adalah suatu dasar yang dikemukakan golongan ulama, dibahas dan diluluskan oleh sebahagian besar ulama dalam PAS.

Malangnya, mutakhir ini wujud golongan yang mendabik dada dan menunjuk pandai, lebih dari golongan agamawan dalam PAS. Siapakah kita yang mendakwa diri kita betul sehingga mempertikaikan PAS dengan mendakwa konsep Negara Islam PAS tersasar dari perjuangan asal PAS? Siapakah kita yang hendak mendakwa PAS sudah tergelincir dari landasan Islam.

Jika mereka yang mempertikai PAS itu merupakan orang luar PAS, kita tidak mengambil endah kerana mereka memang senantiasa berusaha menjatuhkan PAS. Namun, agak malang apabila segolongan yang bertitle ustaz dan berstatus AJK PAS Pusat, menggunakan media pro Umno-Barisan Nasional untuk menyerang dasar PAS.

Jika golongan ini mengikut wala dan adab-adab berjemaah, mengapa tidak membuat bantahan itu sewaktu ianya dikemukakan dalam Muktamar atau dalam mana-mana mesyuarat tertutup PAS. PAS senantiasa terbuka. Sila tunjukkan pada fasa mana yang dasar PAS dalam soal Negara Berkebajikan ini tidak menepati Islam.

Sila buktikan pada fasa mana, hala tuju perjuangan PAS tersasar dari landasan? Mengapa anda mempergunakan platform musuh untuk menyerang PAS? Adakah anda lupa bahawa, kedudukan, kuasa serta pengiktirafan yang anda terima hari ini adalah berasal dari perjuangan PAS dan sokongan ahli-ahli PAS?

Inilah bukti bahawa anda terperangkap dengan agenda Umno. Umno tidak mahu PAS menjalankan dasar kebajikan kerana, menerusi dasar itu mereka berjaya merasuah rakyat. Dalam keadaan Umno hampir pupus, ia tidak mampu mempunyai saingan lain.

Oleh itu Umno memang senantiasa mahu PAS melaung-laungkan soal Negara Islam kerana Umno mahu PAS terperangkap dengan persepsi rakyat. Persepsi buruk terhadap dasar Islam PAS sengaja dimomok-momokkan Umno menerusi media massa pro mereka, menentang dan mengecam dasar Islam PAS.

Apakah bodohnya anda, tidak memahami perangkap musuh, bahawa dengan media itu juga anda mempersoalkan PAS sudah lari dari landasan Islam, sedangkan media itu juga memaki hamun dasar Islam yang dibawa PAS sejak berzaman.

PAS tiada jalan lain selain membersihkan dirinya dari anai-anai yang merosakkan perjuangan Islam.

Harakah Daily

Tiada ulasan: