22 Disember 2011

KEADILAN demo di UPSI, bantah campurtangan Umno

26 Muharram 1433H. [MOD] -

TANJUNG MALIM 22 Dis : KEADILAN Cabang Tanjung Malim mengadakan demonstrasi di hadapan pintu masuk utama Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) bagi membantah campurtangan politik terhadap pentadbiran universiti itu, jam 2 petang ini.

Ia susulan demontrasi dilakukan Umno bahagian berkenaan yang membantah tindakan seorang mahasiswa UPSI, Adam Adli kerana menurunkan bendera tertera gambar presiden Umno di PWTC, Sabtu lalu.

Ketua Cabang KEADILAN, Mejar Kamal Badli berkata, Umno tidak berhak mencampuri urusan universiti tersebut dan perlu menghormati kebebasan akademik yang diperjuangkan mahasiswa.

“Kita (KEADILAN) membantah tindakan Umno, Isnin lepas kerana tidak perlu ada campur tangan politik. Dan (Universiti) perlu memberikan kebebasan kepada mahasiswa untuk bersuara,” katanya ketika kepada Keadilandaily.

Katanya, pihaknya juga akan menghantar memorandum kepada pentadbiran universiti berkenaan bersama wakil Pas, Dap dan PSM.

Sementara itu Majlis Perwakilan Pelajar UPSI, Mohd Zahar bin Mohamed Nor menyambut baik bantahan tersebut.

Katanya, “Kita (Mahasiswa) tidak menyebelahi mana-mana parti politik dan hanya bertindak sebagai mahasiswa yang memperjuangkan kebebasan akademik. Saya menyambut baik demo dan penyerahan memorandum yang akan dibuat dan tetap akan memperjuangkan pendirian Adam Adli,” katanya.

Beliau berkata, isu menurunkan bendera Datuk Seri Najib Razak, sengaja dipolitikkan dan mahasiswa UPSI tidak mahu perkara itu diperbesarkan lagi.

“Bagi saya apa yang dibuat oleh Adam bukanlah satu vendalisme, kami mahasiswa tidak mahu terbawa-bawa dengan isu ini. Banyak lagi isu penting yang lebih besar dan perlu diperjuangkan,” katanya.

Keadilan Daily

Tiada ulasan: