23 Disember 2011

Semua calon dapat A Bahasa Arab

27 Muharram 1433H. [MOD] -

CHUKAI – Jumlah pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chukai yang berjaya mendapat semua A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini melonjak kepada 85 orang berbanding seramai 58 orang tahun lalu.

Dengan pencapaian memberangsangkan itu, Gred Purata Sekolah (GPS) turut meningkat kepada 1.17 daripada 1.25 tahun lalu seterusnya menjadikan SMK Chukai yang merupakan salah sebuah Sekolah Premier Terengganu menduduki tangga ke-12 sekolah terbaik negeri dari segi GPS.

Penolong kanan pentadbirannya, Noraizan Endut berkata, pencapaian GPS tahun ini meningkat sebanyak 0.08 manakala dari segi peratusan jumlah pelajar mendapat semua A, ia meningkat kepada 43.59 peratus berbanding 30.53 peratus pada tahun lalu.

“Daripada jumlah pelajar yang mendapat semua A, 14 pelajar memperoleh 9A dan 71 pelajar memperoleh 8A sementara pada tahun lalu seramai empat pelajar mendapat 9A manakala 54 lagi 8A,” katanya selepas menyampaikan slip keputusan PMR kepada pelajar cemerlang di Dewan Mercu, SMK Chukai, semalam.

Seramai 195 calon sekolah berkenaan menduduki PMR tahun ini sementara pada tahun lepas calon berjumlah 190 orang.

Menurutnya, semua subjek menunjukkan peningkatan pada tahun ini dan apa yang lebih membanggakan kesemua 16 calon yang mengambil subjek Bahasa Arab sekolah itu berjaya mendapat A.

Noraizan berkata, demi melihat pelajar meraih keputusan cemerlang pelbagai program dijalankan pihak sekolah termasuk mengadakan klinik khas untuk pelajar bermasalah secara berperingkat, kelas malam intensif, perkampungan pelajar termasuk mengikuti program bawah tajaan Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT) di Angullia Resort.

“Pencapaian ini membakar semangat untuk kita terus mengekalkan kecemerlangan, bagi PMR tahun depan kita sasa­rkan lebih ramai calon akan mendapat semua A,” katanya.

Dalam perkembangan sama, Ketua Panitia Bahasa Arab, Rafidah Adam berkata, kejayaan kesemua pelajarnya mendapat A dalam Bahasa Arab didorong kesungguhan pelajar sendiri.

“Malah, saya sendiri mengadakan kelas di rumah saya setiap Jumaat yang dilakukan setiap kali ada ujian. Pelajar sendiri datang ke rumah sebab semangat untuk belajar berkobar-kobar,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: