23 Disember 2011

Trauma dicekik pesakit mental

27 Muharram 1433H. [MOD] -

ALOR BAKONG - Seorang warga emas trauma dan mengalami sakit di bahagian leher sejak dicekik seorang pemuda yang mengalami masalah mental pada Selasa lalu.

Anak mangsa, Harsani Basri, 47, berkata, ibunya, Hasipah Ngah Kassim, 81, ada mengadu sakit di bahagian leher dan hanya boleh makan bubur serta makanan lembut sahaja.

Menurutnya, ibunya masih terkejut dengan peristiwa itu bagaimanapun, dia sekeluarga berusaha membantu Hasipah dengan memberikan semangat untuk melupakannya.

“Kami juga tidak mahu tinggal ibu bersendirian di rumah, kerana dia masih dalam keadaan trauma dengan kejadian tempoh hari,” katanya ketika dikunjungi Adun Sungai Manik, Datuk Zainol Fadzi Paharuddin di rumah Hasipah, di Alor Bakong, di sini, semalam.

Dalam kejadian Selasa lalu, Hasipah berada seorang diri di rumahnya diserang pemuda sakit mental yang menceroboh masuk ke dalam rumahnya kira-kira jam 4.30 petang.

Hasipah mengalami kecederaan di bahagian kepala, tangan kiri, dada dan leher akibat kejadian itu.

Lelaki berkenaan ditahan oleh polis untuk siasatan dan kini yang ditahan di wad Psikiatri dan Kesihatan Mental Hospital Teluk lntan.

Sementara itu, Zainol Fadzi berkata, kejadian yang berlaku ini merupakan salah satu kes yang serius kerana boleh berlaku bila-bila masa dan sesiapa sahaja.

Menurutnya, di kawasan Dun Sungai Manik terdapat kes pesakit mental yang dalam pemantauan Unit Psikiatri dan kesihatan mental Hospital Teluk lntan (UPKMTI).

“Saya menerima laporan itu setiap bulan mengenai kes pesakit mental dari UPKMTI tetapi tidak pula dinyatakan sama ada kes itu serius atau tidak.

“Malahan, saya tidak mahu berlaku lagi kes pembunuhan seperti yang berlaku di Taman Perumahan Mawar, Langkap pada Ogos tahun lalu,” katanya.

Justeru itu, Zainol Fadzi meminta UPKMTI bertindak lebih telus untuk menahan mana-mana kes pesakit mental yang didapati membahayakan keselamatan orang ramai untuk mengelakkan kejadian seperti berlaku.

Sinar Harian

Tiada ulasan: