23 Disember 2011

Mat gian punca kebakaran

27 Muharram 1433H. [MOD] -

BUKIT MERTAJAM – Mat gian atau penagih dadah yang sering menjadikan sebuah bangunan terbengkalai dekat Jalan Betek, di sini, sebagai port melepaskan gian dipercayai menjadi punca ia terbakar dalam satu kejadian, malam kelmarin.

Kejadian disedari orang awam yang dikatakan terlihat kelibat mat gian beredar dari kawasan tersebut sejurus selepas tingkat atas bangunan dua tingkat itu terbakar.

Api dipercayai bermula dari hujung bangunan yang menempatkan beberapa bekas lot kedai, sebelum merebak ke beberapa bahagian yang lain.

Bagaimanapun, tiada kecederaan mahu pun kemalangan jiwa dilaporkan berikutan ketika kejadian, bangunan itu kosong dan tidak berpenghuni.

Penguasa Bomba Zon Perai, Alias Musa ketika ditemui di lokasi kejadian memberitahu, kebakaran hanya melibatkan sebahagian daripada bangunan yang juga bekas tapak pasa raya yang terbengkalai sejak beberapa tahun lalu.

Menurutnya, ketika tiba di lokasi, kepulan asap memenuhi ruang udara sekitar kawasan berkenaan, namun pihaknya berjaya mengawal api dari terus merebak dalam masa lima minit.

“Kita menerima panggilan orang awam pada jam 8.57 malam dan tiba lima minit kemudian.

“Sebanyak lima jentera dengan kekuatan 24 anggota dari Balai Perai dan Bukit Mertajam, dibantu bomba sukarela dikejarkan ke lokasi kejadian sejurus kemudian dan berusaha memadam kebakaran dari terus merebak,” katanya.

Punca sebenar kejadian dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: