23 Disember 2011

‘Saya akan pertahan hak mahasiswa’

27 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, beliau tetap mempertahankan hak mahasiswa walaupun mereka mendesak beliau meletak jawatan menerusi memorandum kelmarin.

Beliau enggan mengulas lanjut mengenai desakan itu dan menyerahkan kepada rakyat menilai perkara sebenar.

“Pada pendapat saya, mereka mempunyai hak berhimpun dan bersuara. Saya akan pertahankan hak mereka ini.

“Saya juga dimaklumkan sebahagian daripada yang hadir itu ialah mahasiswa. Kepada mereka, saya ingin nyatakan kasih saya pada mereka tidak berubah,” katanya dalam satu kenyataan media yang diedarkan di Parlimen, semalam.

Saifuddin berkata, kelmarin, beliau dimaklumkan pegawai kementerian, 350 orang mengadakan perhimpunan aman di pekarangan pejabat kementerian itu.

Bagaimanapun, beliau ketika itu menghadiri program di Batu Pahat, Johor dan Seremban, Negeri Sembilan.

Setiausaha Sulit Kanan, Mohd Nazri Noh yang mewakili beliau menerima memorandum berkenaan dan turut menjemput kumpulan itu untuk berjumpa di Parlimen tengah semalam, namun telah ditolak.

Malah, ketika menghadiri program debat di Universiti Putra Malaysia (UPM) malam kelmarin, beliau berjumpa dengan Presiden Alumni Aspirasi, Mohd Shahar Abdullah serta beberapa rakannya dan mereka juga menyerahkan memorandum.

“Pertemuan itu berlangsung dalam tempoh singkat sahaja dalam suasana mesra di mana kami bersalaman sambil tersenyum,” katanya.

Sinar Harian

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tahniah datuk, bagi saya inilah perilaku yang di hormati sebagai seorang pemimpin, menghormati pihak yang tidak sehaluan dan menghormati perkara yang benar adalah sifat terpuji, sekiranya ramai pemimpim serupa dengan datuk dalam berpoltik saya percaya malaysia akan menjadi negara maju, semaju singapura.