13 Disember 2011

Warga emas cekal usaha tanah

17 Muharram 1433H. [MOD] -

JAMBU BONGKOK – Warga emas cekal. Demikianlah gambaran yang dapat diberikan kepada Ahmad@Sidek Jusoh, 73, atas usaha gigihnya bekerja keras pada usia lanjut walaupun hanya memperoleh pendapatan tahunan sebanyak RM1,500.

Ahmad pernah menjadi nelayan suatu ketika dahulu. Namun, selepas mengalami kecederaan pada tulang belakhttp://www.blogger.com/img/blank.gifang ketika bekerja dia dinasihatkan agar tidak melakukan pekerjaan berat pada usia emas ini sebaliknya perlu lebih banyak berehat di rumah.

Namun, atas desakan hidup bapa tiga anak ini tetap bekerja dengan mengusahakan tanah pertanian seluas 2.5 hektar di halaman rumahnya walaupun sedar pendapatan sebanyak RM1,500 setahun itu tidak sepadan dengan usaha yang dilakukan.

Ahmad berkata, dia adalah penerima bantuan sebanyak RM250 daripada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), namun, kehidu-pannya dan isteri, Maznah Mamat, 45, tetap sukar berikutan kos sara hidup yang semakin meningkat.

Menurutnya, bantuan bulanan diterima itu juga masih tidak mencukupi beriku-tan harga barang semakin meningkat, justeru, dia menanam sayur-sayuran bagi mencari pendapatan sampingan walaupun hanya memperoleh imbuhan kecil.

“Saya terpaksa me-ngusahakan tanaman sayur-sayuran seperti bendi, cili dan sedikit tanaman tebu walaupun keadaan kesihatan tidak menentu kerana faktor usia, ini bagi mengelak saya terus berhutang bagi mendapatkan barang keperluan harian di kedai runcit.

“Saya tiada cara lain kerana itulah pilihan yang ada. Apa pun yang berlaku saya perlu meneruskan hidup, sekurang-kurangnya hasil tanaman yang tidak seberapa itu dapat meringankan beban kami sekeluarga,” katanya sambil mengesat air mata.

Menurut Ahmad, mujurlah dia memiliki tanah pertanian walaupun sekangkang kera dan rumah kayunya yang menjadi tempat mereka berlindung di Kampung Telaga Air, Marang jika tidak nasibnya mungkin lebih malang lagi.

Sinar Harian

Tiada ulasan: