03 Januari 2012

5 hari Lajnah Penerangan PAS di Sabah dan Sarawak

9 Safar 1433H. [MOD] -

Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat telah mengadakan lawatan kerja ke Sarawak dan Sabah bermula 28 Disember 2011 sehingga 1 Januari 2012 yang lalu. Tujuan lawatan ini diadakan ialah sebagai persediaan untuk menghadapi pilihanraya umum akan datang di kawasan-kawasan yang PAS bertanding.

Seramai 15 orang rombongan diketuai oleh Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man dan turut disertai oleh Timbalan Pengerusi 1 Lajnah, YB Dato' Seri Mohd Nizar Jamaluddin, Timbalan pengerusi 2 Lajnah, Ustazah Nuridah Salleh, Ustaz Nik Mohd Zawawi Salleh-Ketua Penerangan Dewan Ulama' PAS Pusat, Ustaz Mohd Misbahul Munir Masduki- Setiausaha Lajnah, YB Dr Mohamad Fadzli Hassan- Exco Penerangan Negeri Kelantan, Ustaz Idris Ahmad, AJK PAS Pusat, Ustazah Salbiah Wahab & Ustaz Solehin Mokhyi, AJk Lajnah, Mohd Shahir-Pegawai tadbir Penerangan dan lain2.

Di Sarawak,rombongan telah disambut oleh Pesuruhjaya PAS Sarawak Tuan Hj Adam Ahid dan AJK beliau. Ahli-ahli rombongan telah berpecah kepada beberapa kumpulan iaitu Sebuyau, Batang Sadong, Kuching dan Miri, iaitu di kawasan yang mana PAS akan bertanding dalam pilihanraya umum nanti.

Di DUN Sebuyau yang diketuai Ustaz Tuan, acara yang diadakan ialah Kuliah Maghrib dan Kuliah Subuh di Surau Kg Masjid dan Jamuan bersama rakyat, dan program ziarah. Rombongan telah menziarahi dan beramah mesra dengan penduduk-penduduk di Pekan Sebuyau dengan bersarapan bersama mereka di sebuah kedai kopi yang menjadi tumpuan penduduk di situ.

Kemudian, rombongan telah menziarahi rumah seorang warga emas yang uzur berumur 90 tahun yang juga ibu saudara kepada Pesuruhjaya PAS Sawarak Hj Adam Ahid, serta menziarahi rumah sebuah keluarga yang mana suaminya baru meninggal dunia sehari sebelum itu. Pada malamnya, semua ahli2 rombongan telah berkumpul kembali di Kuching kerana diadakan pertemuan antara pimpinan PAS dengan tenaga penggerak PAS Sarawak.

Di Sabah pula, rombongan telah berpecah juga kepada tiga kumpulan iaitu ke Kota Kinabalu, Tawau dan juga Sandakan.Di Sandakan rombongan telah disambut oleh YDP PAS Batu Sapi Tuan Haji Hamzah selaku YDP PAS Batu Sapi dan jawatankuasa kawasan.

Program pertama yang diadakan ialah program Hi-Tea di Kampung Lupak Meluas bersama penduduk-penduduk kampung. Dalam majlis itu kesemua pimpinan yang berucap telah berpesan kepada penduduk supaya berani membuat perubahan yang besar dalam PRU akan datang iaitu dengan mengundi PAS bagi memastikan nasib penduduk2 di Negeri Sabah ini terbela. Kemudian slot kuliah Maghrib diisi di beberapa buah masjid dan surau iaitu Masjid Lupak Meluas, Masjid Sundang Laut, Masjid Karamunting dan Surau Kampung Gas. Setelah selesai, diadakan pula ceramah kelompok di Kampung Gum Gum, 25 km dari bandar Sandakan.

Pada 31/12/2011, setelah mengisi slot kuliah Subuh di beberapa buah masjid di sekitar Sandakan, rombongan dibawa pula menziarahi Pulau Shanghai dan Pulau Tronglit. Walaupun cuaca tidak menentu kadangkala panas, kadangkala hujan lebat serta air laut pasang dan agak bergelora, namun ia tidak melemahkan semangat ahli rombongan yang diketuai oleh Ustaz Dato Tuan, Ustaz Idris Ahmad dan Ustaz Nik Zawawi.

Sayu terasa di hati melihat kedhaifan penduduk di kedua pulau tersebut. Mereka seolah2 dilupakan kebajikannya oleh Kerajaan Barisan Nasional. Para pimpinan telah berpesan kepada pnduduk kedua pulau tersebut supaya berani membuat perubahan dengan mengundi PAS. Apa sahaja yang akan BN bagi pada masa akan datang boleh diambil kerana ia adalah hak rakyat, namun hati perlu bertekad dan bulat untuk menyokong calon PAS.

Setelah itu pimpinan menyampaikan sedikit bantuan kepada pnduduk di kedua pulau tersebut yg disumbangkan oleh PAS batu Sapi dan PAS Sandakan. Di sebelah malamnya pula, sesi kuliah Maghrib terus diadakan di Masjid2 sekitar Sandakan, dan program edar risalah tahun baru di Bandar Sandakan.

Pada pagi tahun baru 2012, dimulakan dengan perasmian PASTI Sayydina Ali di Sim-Sim serta upacara tahnik dua orang bayi, anak kepada aktivis PAS di sana. Pada waktu petang diadakan perjumpaan dalaman bersama PAS Batu Sapi dan PAS Sandakan di Rumah Ustaz Mahdzir Bendahari PAS Kawasan, sebelum ke lapangan terbang Sandakan utuk bertolak pulang ke Kuala Lumpur.

Harakah Daily

Tiada ulasan: