03 Januari 2012

Tatatertib: Adam Adli bincang dengan peguam

9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 3 Jan: Pelajar Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Adam Adli Abdul Halim belum memutuskan sama ada akan hadir atau tidak ke sesi pendengaran hukuman tatatertib terhadapnya, 9 Januari ini.

Adam sebaliknya berkata, beliau akan berbincang dengan pihak peguam sebelum membuat sebarang keputusan.

"Saya akan bincang dengan peguam dahulu, belum ada keputusan rasmi setakat ini," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Koordinator Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) itu menerima notis tindakan tatatertib oleh UPSI berhubung tindakannya menurunkan bendera gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di hadapan bangunan Umno, 17 Disember lalu.

Adam menurunkan bendera muka Najib beberapa minit dengan menggantikannya dengan bendera Kebebasan Akademik selepas menyerahkan memorandum menuntut Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dimansuhkan kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah.

Ditanya pendiriannya berhubung notis tindakan tatatertib tersebut, Adam berkata, beliau bersedia "berlawan" dengan pihak pentadbiran UPSI kerana yakin tindakannya itu bukan satu jenayah.

"Prinsip saya, saya akan terus lawan walau apa pun yang terjadi. Sama ada berdepan dengan HEP atau tidak, saya akan terus lawan," tegasnya yang turut ditahan polis bersama 16 yang lain selepas terlibat dengan demonstrasi di hadapan UPSI Sabtu lalu.

Demonstrasi itu bagi mendesak Adam dibebaskan daripada sebarang tindakan tatatertib dan menuntut Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dimansuhkan.

Sementara itu, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Datuk Dr Junaidi Abu Bakar dilaporkan sebagai berkata, notis tindakan tatatertib kepada Adam akibat penyertaannya dalam demonstrasi itu akan diserahkan dalam tempoh 10 ke 14 hari lagi.

Harakah Daily

Tiada ulasan: