03 Januari 2012

Pasangan kekasih positif dadah

9 Safar 1433H. [MOD] -

SIMPANG RENGGAM - Seorang ibu muda yang masih dalam tempoh berpantang dicekup bersama kekasihnya di sebuah rumah tumpangan berhampiran Pekan Simpang Renggam selepas kedua-duanya didapati positif dadah jenis syabu, lewat pagi kelmarin.

Dalam serbuan yang dilakukan kira-kira jam dua pagi itu, pemeriksaan lanjut ke atas pasangan tersebut oleh Pegawai Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) turut menemui peralatan lengkap menghisap syabu.

Hasil soal siasat mendapati wanita itu yang berusia 19 tahun mempunyai dua anak luar nikah masing-masing berusia setahun setengah dan satu setengah bulan adalah positif dadah ketika ujian saringan air kencing dilakukan.

Manakala, kekasihnya, 20, yang tidak bekerja itu turut didapati positif dadah sebelum kedua-duanya diserahkan kepada polis untuk tindakan lanjut.

Menurut jurucakap AADK yang menyertai operasi bersepadu berkenaan, pasangan kekasih berkenaan memberi alasan untuk berehat sekejap di bilik berkenaan sementara menunggu rakan mereka.

“Kami menghubungi polis sebaik menemui peralatan menghisap syabu serta mendapati kedua-duanya positif dadah. Bagaimanapun AADK tidak menemui sebarang dadah termasuk syabu di dalam bilik berkenaan ketika pemeriksaan lanjut dilakukan.

“Wanita berkenaan juga mengaku adalah ibu dua anak hasil perhubungan intim dengan kekasihnya itu. Dia turut mendakwa sudah dibuang keluarga sebaik kami meminta ibu bapanya hadir ke Balai Polis Simpang Renggam,” katanya ketika ditemui pada Operasi Bersepadu Malam Tahun Baru, di sini, kelmarin.

Pasangan tersebut akan didakwa di bawah Seksyen 31 Akta Menagih Dadah 1983 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 6 akta yang sama, yang membawa hukuman diperintah menjalani pemulihan di pusat pemulihan dadah atau pengawasan selama dua tahun, jika sabit kesalahan.

Operasi Cegah Maksiat Malam Tahun Baru selama enam jam itu turut disertai Penguat kuasa Jabatan Agama Islam Johor (Jaij) cawangan Kluang serta Cawangan Penyiasatan Khas Kem Mahkota.

Sinar Harian

Tiada ulasan: