09 Februari 2012

UTM tawar program kedoktoran

16 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

JOHOR BAHRU – Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menjadi antara lima universiti di dunia yang menawarkan program Kedoktoran Pendidikan Kejuruteraan setanding dengan universiti terkemuka luar negara.

Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) UTM, Profesor Dr Rose Alinda Alias berkata, UTM adalah satu-satunya universiti di Asia yang menawarkan program seumpama itu.

Menurutnya, program pengajian itu menjadi permintaan dan tarikan kepada golongan pensyarah kejuruteraan di universiti, kolej, politeknik dan kolej matrikulasi.

“Kita menjadi satu-satunya universiti yang menawarkan program Kedoktoran Pendidikan Kejuruteraan di Asia selain Universiti Purdue, Virginia Tech, Utah di Amerika Syarikat dan Universiti Aalborg di Denmark.

“Program ini bermula pada 2007 khusus untuk pensyarah kita memandangkan sebelum ini tiada yang fokus pada bidang pendidikan kejuruteraan,” katanya Majlis Pertukaran Memorandum Persefahaman antara Universiti Aalborg dengan UTM, di sini, semalam.

Rose Alinda berkata, Pusat Pendidikan Kejuruteraan di bawah Pengajian Siswazah UTM yang mengendalikan program kedoktoran itu mengorak langkah lebih jauh dengan memeterai memorandum persefahaman dengan Universiti Aalborg.

Menurutnya, perjanjian berkenaan menjadi asas kepada kerjasama dalam pelbagai bidang termasuk program kerjasama kedoktoran, penyelidikan secara kolaborasi, penyeliaan bersama, penerbitan bersama dan pertukaran pelajar kedoktoran antara institusi.

“Memorandum persefahaman itu telah ditandatangani oleh Naib Canselor UTM, Profesor Datuk Ir Dr Zaini Ujang dan rakan sejawatnya, Profesor Finn Kjaersdam pada 22 Ogos tahun lepas di Denmark.

“Bagaimanapun pertukaran dokumen perjanjian baru dilakukan pada hari ini (semalam) antara saya yang mewakili UTM dengan Profesor Kejuruteraan Pendidikan, Dr Anette Kolmos yang mewakili Universiti Aalborg.

“Kita mengalu-alukan pensyarah dan guru-guru mengikuti bidang pendidikan kejuruteraan ini agar terus berkembang untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju di dunia,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: