09 Februari 2012

Pembunuh orang utan didakwa

16 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

TERTUDUH (dari kanan) Phuah, Widiantoro, Imam Muhtarom dan Mujianto di Mahkamah Daerah Tenggarong, Kalimantan Timur, semalam.

SAMARINDA (Kalimantan Timur): Empat lelaki dibicarakan di mahkamah semalam atas tuduhan membunuh orang utan dan pelbagai primat terancam di sebuah ladang kelapa sawit di Borneo.

Pendakwa berkata, pengurus ladang warga Malaysia itu, Phuah Chuan Hun, dan pekerjanya, Widiantoro, mengupah dua lelaki lain membunuh primat berkenaan.

Mereka dan pembunuh primat itu - dikenali sebagai Imam Muhtarom dan Mujianto - berdepan hukuman penjara lima tahun jika disabitkan kesalahan.

AFP melaporkan, pendakwa, Suroto, memberitahu Mahkamah Daerah Tenggarong, Imam dan Mujianto diupah RM338 bagi setiap orang utan berjaya dibunuh, selain kira-kira RM68 untuk primat lain.

Katanya, Imam dan Mujianto menggunakan senapang angin kaliber 4.5 milimeter untuk menembak orang utan di atas pokok sebelum enam anjing pemburu mengejar haiwan itu.

“Tertuduh kemudian memukul orang utan berkenaan dengan batu atau kayu sebelum membungkus bangkai haiwan itu untuk diambil gambar sebagai bukti,” katanya.

Semua empat tertuduh ditahan November lalu apabila gambar mereka membunuh haiwan liar - termasuk monyet berhidung panjang yang hanya ada di Borneo - beredar di kalangan penduduk kampung.

Mereka didakwa membunuh seekor anak dan dua ekor orang utan dewasa.

Bagaimanapun, polis percaya sekurang-kurangnya 20 ekor primat dibunuh berdasarkan resit dikeluarkan syarikat perladangan itu menunjukkan nilai hampir RM8,459.

Ketika ini, pakar percaya hanya ada antara 50,000 hingga 60,000 orang utan hidup dalam hutan dan 80 peratus daripadanya ada di Indonesia, manakala selebihnya di Malaysia.

Aktiviti pemburuan haram dan kemusnahan hutan akibat pembukaan ladang menyumbang kepada kepupusan haiwan itu. - DM

Tiada ulasan: