09 Februari 2012

Diserang kerana cemburu

16 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

IPOH – Niatnya berniaga hasil kampung adalah untuk menyara isteri dan sembilan anaknya disalah erti oleh sesetengah pihak sehingga sanggup menyerang keluarga itu di sebuah pasar di bandar raya ini.

Peniaga, Mohd Nor Azman Mat, 47, yang baru memulakan perniagaan menjual pisang, telur dan ayam menahan sabar dengan karenah seorang peniaga yang hanya dikenali sebagai ‘Ida’ yang seolah-olah mahu tutup rezekinya.

Menurutnya, kemuncak iri hati Ida tercetus apabila dia memaki hamun selain mengancam keselamatan isteri, Rohani Ahmad, 38, serta anak-anaknya yang membantu menjalankan perniagaan pada 22 Januari lalu.

“Dia mengambil telur yang dijual membaling ke arah saya selain menghambur kata-kata kesat. Saya cuba bertanya masalah dengannya sedangkan saya tidak pernah mengganggunya. Dia juga mengugut untuk mengapa-apakan anak saya.

“Selang 10 minit kemudian, kami didatangi seorang lelaki yang membawa besi dan menghayun ke arah saya dengan alasan saya mengganggu anak saudaranya.

“Saya tidak tahu apa punca mereka mengamuk sehingga laporan polis terpaksa dibuat di Balai Polis Pekan Baru kerana bimbang dengan tindakan agresif mereka yang mungkin menjejaskan keselamatan,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Namun Mohd Nor Azman terkilan kerana tiada tindakan susulan dibuat oleh pihak berkenaan selepas kejadian itu.

“Lebih teruk lagi, perniagaan kami diganggu oleh pihak berkuasa yang datang membuat serbuan sebanyak dua kali dalam satu hari dengan alasan meletakkan barang sehingga mengganggu laluan pejalan kaki.

“Lebih pelik, peniaga lain yang turut membuat kesalahan sama tidak dikenakan apa-apa tindakan malah dibiarkan pula,” katanya.

Mohd Nor Azman berkata, tidak habis menggunakan kuasa, ada segelintir masyarakat yang jelas ingin melingkupkan perniagaannya dengan menggunakan ‘cara halus’ beberapa kali.

“Ia terbukti apabila terdapat taburan beras kunyit dan lada hitam serta tanah kubur di hadapan kedai sebelum memulakan perniagaan. Lebih tergamak lagi apabila mereka meletakkan tahi kucing di tempat letak barang jualan.

“Kami hanya menjalankan perniagaan bagi menyara keluarga setelah sekian lama berusaha keluar dari kemiskinan. Kami bersyukur dengan bantuan dari Datuk Bandar, Datuk Roshidi Hashim yang memberi nafas baru kepada keluarga kami,” katanya.

Sinar Harian

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Biasa le melayu mana ada sepakat untuk berniaga kalau dah PHD tu payah nak hilang. dimana pasar pun itu yang pernah aku alami masa aku nak berjinak berniaga dulu la ni maleh aku nak berniaga.