10 April 2012

Gara-gara motosikal tiada lampu

18 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

BUKIT MERTAJAM – Dua penunggang motosikal maut apabila kenderaan yang ditunggang bertembung antara satu sama lain dalam satu kejadian dekat Jalan Kepala Batas, berhadapan Pasar Awam Penanti, dekat sini, malam kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 10.21 malam itu dipercayai berlaku ketika mangsa, Mohd Tarmizi Wahab, 26, yang menunggang motosikal jenis Suzuki RGV120 dalam perjalanan dari Kubang Semang menuju ke Guar Perahu.

Mangsa yang dipercayai menunggang laju itu dikatakan telah memasuki lorong bertentangan ketika tiba di lokasi, lalu bertembung dengan motosikal Honda EX5 ditunggang seorang lagi mangsa, Muhammad Ishaizal Ishak, 24, yang kebetulan melalui jalan itu.

Akibatnya, kedua-dua mangsa terpelanting ke atas jalan dan meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala dan beberapa bahagian badan.

Mayat kedua-dua mangsa yang bekerja sendiri itu kemudiannya dibawa ke Hospital Bukit Mertajam (HBM) untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga masing-masing.

Sementara itu, Ketua Trafik/Ketenteraman Awam Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), Asisten Superintendan S Manogaran ketika ditemui mengesahkan menerima laporan mengenai kejdian.

Menurutnya, selain memasuki lorong bertentangan, lampu hadapan motosikal jenis Suzuki RGV120 yang tidak berfungsi dipercayai menjadi punca kemalangan.

Ia menyebabkan mangsa yang menunggang motosikal jenis EX5 tidak sempat mengelak lalu berlaku perlanggaran.

“Hasil siasatan juga mendapati kedua-dua mangsa yang berasal dari Mukim 19 Mengkuang Titi dan Mukim 20 Penanti itu tidak mempunyai lesen memandu.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 41 Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: