10 April 2012

PPM rampas lembu seludup

18 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

TUMPAT – Pasukan Polis Marin (PPM) Pengkalan Kubor berjaya merampas 27 ekor lembu bernilai RM135,000 dalam operasi pencegahan penyeludupan di sempadan dari Januari hingga April.

Daripada jumlah ini, rampasan terbesar sebanyak lapan ekor lembu jenis Brahman bernilai RM40,000 apabila di seludup masuk menyeberangi Sungai Golok melalui Pangkalan Mek La Kampung Simpangan, semalam.

Pegawai Pemerintah PPM Pengkalan Kubor, Deputi Supritendan Tan Cheng San berkata, kejayaan itu hasil intipan anggota PPM di sekitar Pangkalan Haram Mek La kira-kira jam 3 pagi.

“Ketika intipan itu, kelihatan sebuah perahu enjin galah dari arah Thailand mengheret lembu menyeberangi sungai Golok menghala ke Pangkalan Mek La.

“Apabila perahu itu rapat di tebing, kelihatan dua lelaki tempatan yang sedang menunggu ketibaan lembu tersebut mengheret lapan lembu itu naik ke darat.

“Kira-kira jam 4.30 pagi, serbuan dilakukan, bagaimanapun dua lelaki tersebut berjaya melarikan diri,” katanya.

Menurutnya, haiwan tersebut dibawa ke Balai Polis Simpangan dan diserahkan kepada ke Jabatan Perkhidmatan Veterinar Kelantan untuk tindakan selanjutnya.

Katanya, dipercayai lembu tersebut untuk dijual dipasarkan tempatan dan aktiviti ini semakin aktif menjelang Aidilfitri nanti.

Sinar Harian

Tiada ulasan: