15 Mei 2012

Datuk dituduh seludup migran

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SUNGAI PETANI – Seorang pemilik kapal bergelar Datuk dihadapkan ke Mahkamah Seksyen 4, Sungai Petani semalam atas tuduhan menyeludup migran yang berdepan hukuman 15 tahun penjara atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Muhd Abdulhayat Ikhwan Ahmad, 28, bersama lima warganegara Myammar dipercayai tekong berusia antara 25 hingga 40 tahun dituduh melakukan kesalahan itu pada 30 April 2012 di kawasan sangkar ternakan ikan, Pantai Merdeka, Kota Kuala Muda kira-kira jam 10 pagi.

Pemilik kapal itu bersama lima tekong warganegara Myammar, Kamal Haso Miya, Mohammed Shahidul Islam, Abdul Malik Mohd, Zafar Husin dan Dil Mohammad Iman Husin dihadapkan ke mahkamah kerana menyeludup 293 migran.

Kesemua mereka didakwa di bawah Seksyen 26 A Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran 2007 (Akta 670) dan boleh dihukum di bawah Seksyen yang sama dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Sekiranya sabit kesalahan dikenakan hukuman penjara tidak melebihi 15 tahun dan boleh juga dikenakan denda atau kedua-duanya sekali.

Dia yang diwakili Peguam T Thiruchelvan dibenarkan membuat jaminan sebanyak RM15,000 dengan seorang penjamin.

Hakim Mohammad Khalid Ab Karim menetapkan 15 Julai ini untuk sebutan semula kes.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Sharifah Syazwani Syed Hussin.

Terdahulu, seramai 298 warga asing terkandas di perairan negara dekat Kampung Segantang Garam, Merbok, Kedah ditahan dalam satu operasi yang diketuai Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Hashim Ali 30 April lalu.

Hashim berkata, bot yang membawa 298 warga Myammar itu dipercayai rosak dan kesemua penumpang tersadai melebihi 12 jam hasil maklumat orang awam.

Difahamkan, kesemua mereka memulakan perjalanan dari Myammar sejak lapan hari lalu sebelum terkandas dengan menyertakan bayaran tertentu bertujuan mencari pekerjaan di negara ini.

Penahanan itu juga merupakan tangkapan terbesar di Kedah dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini.

Sinar Harian

Tiada ulasan: