15 Mei 2012

Sila keluar Felda jika kutuk kerajaan

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KOTA TINGGI – Mereka yang mengutuk kerajaan dicabar untuk keluar daripada tanah rancangan Felda kerana mereka tidak diperlukan di dalam kawasan tersebut.

Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Azalina Othman Said berkata, ramai lagi masyarakat di luar yang mahu menjadi warga Felda menggantikan tempat mereka yang tidak bertanggungjawab ini.

“Saya nak cabar mereka yang mengutuk kerajaan Umno agar jangan ambil duit durian runtuh ini. Bawa anak dan isteri keluar daripada tanah rancangan Felda kerana kita tidak perlukan mereka. Ramai lagi yang mahu masuk Felda,” katanya ketika berucap pada Majlis Penyerahan Duit Durian Runtuh di hadapan kira kira 800 masyarakat Felda di Dewan Felda Sening, semalam.

Azalina turut menafikan durian runtuh dan juga durian gugur yang diumumkan Perdana Menteri buat masyarakat Felda itu adalah untuk memancing undi.

“Duit yang diberikan kerajaan ini bukan untuk pancing undi. Bukan duit rasuah seperti yang didakwa pihak tertentu, sebaliknya ia adalah duit jaminan daripada kerajaan bahawa peneroka Felda akan dapat keuntungan dengan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke bursa Malaysia.

“FGVH disenaraikan agar peneroka Felda dapat pembelaan di bawah satu payung untuk mengaut kekayaan. Di mana dengan penyenaraian FGVH ini bakal memberikan keuntungan yang besar buat masyarakat Felda sendiri," katanya.

Tambahnya, di bawah kepimpinan Perdana Menteri sekarang, penduduk Felda sepatutnya berasa beruntung kerana sentiasa diberikan keutamaan.

Pada majlis tersebut, Azalina turut menyempurnakan penyerahan replika cek durian runtuh kepada wakil peneroka daripada sepuluh Felda di bawah kawasan Parlimen Pengerang.

Sementara itu, salah seorang peneroka Felda Sening, Kasmon manan, 65, menganggap durian runtuh tersebut amat berbaloi dengan kesusahan yang dilalui satu masa dahulu.

“Jika pada tahun 1980 kami pernah menerima gaji sebanyak RM5 sahaja, kini Alhamdulillah semua peneroka Felda sudah mewah dan dapat hidup senang. Segala pengorbanan kami benar-benar berbaloi,” katanya yang berhasrat untuk melabur wang yang diterima di Amanah Saham Bumiputera (ASB).

Bagi Manijah Surip, 61, peneroka dari Felda Papan Timur pula berkata, penduduk Felda sekarang amat beruntung kerana hidup senang dan tidak perlu berjimat seperti dahulu.

“Dahulu kita bukan sahaja terpaksa berjimat makan, malah semua perkara perlu berjimat untuk meneruskan kehidupan. Kini masyarakat Felda sudah dapat mengecapi kehidupan yang mewah,” kata ibu kepada lima anak itu.

sinar harian/-

3 ulasan:

khaz berkata...

Banyak pemimpin yg tak bolih berfikir dgn rasional agaknya minda depa nii dah tak waras, bercakap mcm malaysia nii depa yg punya,

Matding berkata...

Assalamualaikum, saya cukup tertarik dgn coretan ini. Saya sebagai generasi ke3 FELDA cukup terhibur dengan momokan yang dihiburkan pada mata manusia hari ini. Sebagai pewaris ke 3 FELDA saya tertarik dengan cabaran anak bangsawan ini, kami hidup dan membesar dalam penuh kepayahan dan kejerihan, demo tubik dan hidup atas permaidani mewah. Saya sanggup tinggalkan FELDA dengan pampasan penuh RM 10 juta, tu pun kira sedikit doh. Arwah Tok saya peneroka awal FELDA Chalok, Kg Rahmat Setiu, utk pengetahuan anak bangsat wan, FELDA ini perintis awal di Terengganu, arwah tok saya terpaksa tebang dan bersihkan sendiri kawasan tanah, pikul kayu dari hutan utk buat rumah. Bukan macam generasi FELDA hari ini yang masuk dan sudah tersedia dengan kemudahan rumah perumahan dan kebun yang sudah siap. Arwah tok saya bersengkang air mata tinggalkan anok kecil di pondok sebab rumah belum siap, bimbangkan serangan harimau, gajah, ular sawo dan macang2 lagi. Nampak FELDA mampu melahirkan golongan pertengahan Melayu ISLAM mula lah nok campur tangan utk kesenangan sendiri. SAYA CABAR DATO AZALINA BAYAR PAMPASAN KEPADA KAMI RM 10 JUTA setiap keluarga, saya akan keluar dari Tanah Rancangan tersebut. Jangan Ingat anak cucu cicit generasi FELDA ni bodoh dan tidak berpelajaran. Belajar dulu sejarah penubuhan FELDA dan matlamat awalnya baru bercakap....

man_jen berkata...

salam..betul matding....saya generasi ke 2 FELDA... saya dah memohon nak keluar dari FELDA ..tapi mereka yang sengaja lengah2kan permohonan saya...takut mereka takda tempat nak makan duit...moh kita pakat keluar dari FELDA....tapi bayar pampasan....ini tak ..saya nak keluar kena bayar hampir 60 ribu kepada FELDA.